Tyske Krampe har ikke fundet den optimale løsning til to-kreds hydrauliske bremser og satser derfor på luft. Lige nu leveres de fleste vogne til det danske marked med kombibremser.

På fabrikken i det vestlige Tyskland producerer Krampe årligt over 900 vogne, og med en stor eksport er virksomheden vant til at konfigurere vogne efter lokale krav. Derfor tilbyder Krampe også forskelige former for bremser på virksomhedens vogne.

- Vi har flere vogntyper der er EU-typegodkendte, og da ingeniørerne hos Krampe ikke har fundet den optimale løsning til to-kreds hydrauliske bremser, har vognene siden 2018 været monteret med to-kreds bremser på luft, siger eksportmanager Kenneth Brønner, og tilføjer:

- Vi vil gerne kunne tilbyde to-kreds hydrauliske bremser, men da der på nuværende ikke findes en optimal løsning til tung transport, og da holdningen i VDMA, der er den største netværksorganisation for maskinteknik i Tyskland, går i retning af, at den fremtidssikre løsning er to-kreds bremser på luft, er det den løsning, vi tilbyder lige nu.

rich-media-1
På vogne med kombi-bremser er luft og hydraulikdelen bygget sammen til en kompakt enhed, der ikke fylder mere end luftenheden alene. Foto: Helge Plougmann Nielsen.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

Sælger den sikre løsning

Casper Larsen, der er indehaver af Midfjord Agro og forhandler Krampe, forsøger at rådgive sine kunder, så de får den optimale løsning.

- Vi kan stadig levere vogne med et-kreds hydrauliske bremser, men for en meget beskeden merpris kan de hydrauliske bremser kombineres med to-kreds bremser på luft. Med kombiløsningen sikrer man sig, at vognen både kan anvendes efter de nuværende traktorer og efter nye traktorer indregistreres efter 2025. For mig at se, er det den billigste løsning og løsningen med den største fleksibilitet, siger Casper Larsen.

Bygger på kendte komponenter

Når merprisen for kombibremser på en to-akslet Krampe vogn kan holdes på nogle få hundrede euro, hænger det sammen med, at alle vogne som udgangspunkt produceres med to-kreds bremser på luft.

- Delene til bremser på luft er gængse dele, der anvendes i tusindtal i lastbilbranchen. Derfor er der stor priskonkurrence på delene, og de er tilgængelige stort set overalt. Eksempelvis er ALB-ventilen, der regulerer bremsekraften i forhold til, hvordan vognen er læsset, inkluderet i prisen, når vi leverer bremser på luft. På vogne med et-kreds hydrauliske bremser koster en ventilen med samme funktion tusind euro, siger Kenneth Brønner, der opfordrer til, at vælge bremsestrategi nu, så man undgår irritation og dyre ombygninger, når de nye regler implementeres i 2025.

Reservedele overalt

Fra Sverige har han erfaring for, hvor let det er at skaffe reservedele til affjedring og bremser på luft.

- Vi skulle levere en kroghejsevogn på luftaffjedring, og under transporten til Sverige blev den ene luftbælg beskadiget. Jeg tænkte, at det ville tage dage inden bælgen blev leveret fra fabrikken i Tyskland. Men et enkelt opkald til den lokale lastvognsmekaniker, fik det til at gå hurtigt. For mekanikeren havde ikke blot luftbælgen på lager, han kørte også rundt med den i sin servicevogn, og derfor tog det kun et øjeblik, før vognen var repareret og klar til at blive overdraget til kunden, forklarer Kenneth Brønner.

Intet oliespild

Casper Larsen har en fortid i lastvognsbranchen, og har derfor et indgående kendskab til bremser på luft.

- Fordelen ved bremser på luft er, at bremsetrykket altid er ude på vogntoget, hvor det skal anvendes, og ikke først skal opbygges igennem en slange fra traktoren. Mindre utæthed i systemet betyder ikke det helt store, da det i modsætning til systemet på olie ikke forurener. Samtidig kan utætheder ofte repareres med et par nye spændebånd, hvor der til det hydrauliske system ofte skal fremstilles nye slanger, siger Casper Larsen, der som traktorforhandler også ved, at udstyr til bremser på luft gør traktorerne dyrere, og at kunderne derfor skal have en strategi, der rækker efter 2025, når der investeres i nye traktorer, vogne og redskaber.