Måske er det dig, der skal være med til at producere nogle af verdens bedste og mest klimavenlige fødevarer. Sådan lyder et af budskaberne i kampagnen "Bliv Landmand i Nord", som er henvendt til uddannelsessøgende unge. Målet er, at flere af dem får øjnene op for de muligheder der ligger med en uddannelse fra TECHcollege, Nordjyllands Landbrugsskole og Morsø Landbrugsskole.

Men det er ikke kun uddannelsesinstitutionerne og landbruget, som har en interesse i at sikre næste generation af nordjyske fødevareproducenter. Jutlander Bank, Sparekassen Thy og Sparekassen Vendsyssel har hver sponsoreret kampagnen med 100.000 kroner.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi synes, det er et rigtig godt initiativ. Mange af vores kunder er enten beskæftiget i landbruget eller beskæftiget i et af landbrugets mange følgeerhverv. Gennemsnitsalderen i landbruget er høj, og vi kan se, at der er behov for et generationsskifte. Derfor er det så vigtigt med initiativer som "Bliv Landmand i Nord", hvor målet er at sikre næste generation en attraktiv fremtid på landet, siger direktør i Sparekassen Vendsyssel Jan Skov.

rich-media-2
-

Tingene kommer ikke af sig selv

Kampagnen henvender sig til de unge via hjemmesiden blivlandmandinord.dk og Facebooksiden "Bliv Landmand i Nord". Her er der blandt andet mulighed for at læse mere om de enkelte uddannelser, men også at se videoer med kommende og nuværende landmænd. Det er landboforeningerne Agri Nord, LandboNord, LandboUngdom, nf Plus og LandboThy, som står bag kampagnen.

- Det er godt at se, at der er bred opbakning til at sikre næste generation af nordjyske landmænd - for de unge kommer ikke af sig selv. Det gør de gode fødevarer heller ikke. Derfor er det vigtigt, at vi markedsfører både hvad vi laver, men også hvad det kræver at være landmand i dag, så de unge på den måde kan se de mange muligheder erhvervet tilbyder, siger formand for LandboThy Leif Gravesen.