Case IH Puma-serien bliver nu fornyet med kraftigere motorer. Som et led i at leve op til emissionskravene, får Puma-serien den nyeste motorteknologi fra Fiat Powertrain Technologies (FPT). I den forbindelse stiger effekten på Puma-serien, og den stærkeste Puma får modelbetegnelsen Puma 240 CVX.

Allerede nu kører de nye Puma'er rundt i Amerika. Dette skyldes, at de nye Tier4f-krav trådte i kraft pr. første januar 2014. Mens traktorproducenter gerne må sælge traktorer i resten af verden med de resterende Tier4i-motorer fra lager, så skal alle nye traktorer i Amerika leve op til de nye emissionskrav.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Om de nye Puma-modeller får samme modelbetegnelse, som den amerikanske Puma-serie, ved vi ikke med sikkerhed, fortæller Kristian Refnov, marketingchef for Case IH i Danmark.

Dette skyldes, at Puma-serien til Amerika bygges på den engelsk CNH fabrik i Basildon, mens Puma-serien til Europa bygges på den østrigske fabrik i St. Valentin.

- Vi kan dog med sikkerhed sige, at den nye serie først kommer til Danmark i 2015.

Da den nye Puma-serie indeholder den næste motorgeneration betyder det også, at prisen på traktoren stiger.

Måske færre modeller

I følge den amerikanske Case IH hjemmeside, så ser det ud til, at Puma-serien går fra otte modeller til seks modeller.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Puma-serien strækker sig over to serier, hvor forskellen ligger i akselafstanden. På nuværende tidspunkt går Puma-serien med den korte akselafstand fra Puma 130 til 160 med enten powershift eller trinløs CVX transmission. Når de nye motorer kommer i Puma-serien, vil der kun være to udgaver med den korte akselafstand, og det er med modelbetegnelsen Puma 150 og Puma 165.

Puma-serien med den lange akselafstand strækker sig i dag fra 170 til 230 med enten powershift eller trinløs transmission, hvor Puma 230 kun leveres med trinløs transmission.

De nye modelbetegnelser strækker sig fra 185 til 240, hvor af topmodellen kun leveres med trinløs transmission.

Modelbetegnelsen svare til den nominelle effekt på traktoren, hvortil boost-effekten kommer oven i.

Ren SCR-teknologi

Det er stadig en 6,7 liters FPT motor som ligger i Puma-serien, og på nuværende tidspunkt benytter FPT, sig af ren SCR-teknologi for at leve op til Tier4i-kravene. Dette betyder, at der skal fyldes Adblue på traktoren.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Mens mange andre motorproducenter benytter en kombination af SCR og EGR for at leve op til de nyeste Tier4f-krav, har FPT formået at fremstille en motor med ren SCR-teknologi, som overholder de strenge krav.

Det nye system kaldes HI-eSCR.

SCR-katalysatoren bliver stadig at finde på højre side af traktoren, men det bliver en helt ny katalysator, som bruger to procent mere AdBlue end den nuværende. Forbruget kommer derfor op på syv procent af dieselforbruget.

Nyt er en AdBlue mixer som ændrer luftstrømmen i udstødningsgassen, således AdBlue blandes bedre med udstødningsgassen, inden de reagerer med hinanden i SCR-katalysatoren.

Men inden udstødningsgassen når AdBlue indsprøjtningsdysen og SCR-katalysatoren, så kommer udstødningsgassen igennem en DOC-katalysator (Diesel Oxidation Catalyst).

Artiklen fortsætter efter annoncen

Foruden en DOC- og en SCR-katalysator, så ser en ny katalysator dagens lys på de nye FPT motorer - i hvert fald i traktorens verden:

CUC katalysator er det nye familiemedlem til katalysator familien. Clean Up Catalyst står forkortelsen for, og i denne katalysator fjernes der NH3 som bedre er kendt som ammoniak.

I de nye motorkrav er det nemlig ikke kun NOx gasserne der skal nedbrydes - det skal ammonium også, som blandt andet fremkommer fra AdBlue'en.

Læs meget mere om de nye FPT-motorer, da Maskinbladet sidste år besøgte FPT-udviklingsafdeling i Arbon i Schweiz for at se nærmere på de nye Tier4f-motorer. Klik på linket HER