Fødevarestyrelsen meldte i går eftermiddags ud, at hovedparten af de lange dyretransporter ud af landet ikke kan afgå i de kommende dage på grund af høje temperaturer. Det finder branchen fornuftig af hensyn til dyrevelfærd, men der mangler en klar udmelding om hvornår der må køres, og hvornår Fødevarestyrelsen ikke finder transport forsvarlig.

Vil køre om natten

Paul Erik Jacobsen fra Brødrene Jacobsens Eksportstald sender mellem 5000 og 10.000 smågrise ud af Danmark om dagen. Derfor betyder forbud mod lange transporter omdirigering, ny planlægning og grå hår i logistikafdelingen i disse dage.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi har brug for en klar udmelding, om vi må køre, hvornår vi må køre og hvor mange timer, siger Paul Erik Jacobsen. Vi vil helst køre om natten for dyrenes skyld, men kan ikke få at vide, hvilke timer Fødevarestyrelsen finder transport forsvarligt i. Han mener, at de danske myndigheder ikke vil tage ansvar, og håber på mere klare udmeldinger i løbet af dagen i dag.

- Kom med en klar udmelding. Det kan for eksempel være, at der ikke må køres grise ud af Danmark før klokken 18, og grisene skal være ude af lastbilerne inden klokken 10. Så har vi mulighed for at planlægge og kigge på hvilesteder til dyrene i de varme timer, siger Paul Erik Jacobsen fra Padborg.

Force majeure på logbøger

De fleste danske eksportører er afventende, men Brødrene Jacobsens Eksportstald holder åben og satser på at kunne køre om natten. Nu arbejder de på højtryk for at få tilpasset logbøgerne til de vognmænd, der kan køre om natten, men her er der to døgns ventetid, og det giver udfordringer.

-Nu arbejder vi på at få vognmænd kørt i stilling til nattransport. Vi har skubbet rigtig, mange læs til i eftermiddag. Men nu strander logistikken på godkendelse af logbøgerne og de to døgn Fødevarestyrelsen skal have dem i hænde før transport ud af landet.

-Vi strander på reglerne for logbøger. De to døgn ødelægger hele logistikken. I en sådan situation bør Fødevarestyrelsen lave force majeure på logbøgerne, så vi kan få flere grise ud at køre med færrest gener for dyrene. Det er jo heller ikke dyrevelfærd at stå i en stald, som bliver mere og mere fyldt, siger Paul Erik Jacobsen. Han ved ikke, hvad der sker i løbet af dagen, men håber på en klar udmelding fra myndighederne.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Læs mere om forskning i transport af grise på hyo.dk