Fødevarestyrelsen kalder de kommende skærpelser med 50 procent mere synstid for øget dyrevelfærd. Ekportørerne og SamMark kalder skærpelsen bureaukrati og kan ikke få øje på dyrevelfærden.

- Vi har svært ved at få øje på øget dyrevelfærd, hvis det skal tage længere tid at omlæsse dyrene, siger Lisbet Hommelhoff, formand for SamMark.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Mere synstid på grisene kan enten udføres ved kontrol af to dyrlæger ved af- og pålæsning eller ved at den enkelte dyrlæge har mere tid til syn af grisene. Man kan også opsætte forhindringer, så grisene løber langsommere gennem gangene, og dermed giver dyrlægen øget tid til overvågning.

- Jeg mener ikke, at hverken dyrlægerne er begyndt at se dårligere, eller at grisene er begyndt at løbe hurtigere, siger Thorsten Simonsen, eksportør og indehaver af eksportstalden DTL A/S i Padborg, som kommentar til reglerne fra 15. august.

- De ny regler vil betyde, at det kommer til at tage længere tid at omlæsse dyrene, det vil give mere stress, og det er ikke øget dyrevelfærd, mener Thorsten Simonsen.

Hos Fødevarestyrelsen er man derimod overbevist om, at den øgede synstid er lig med øget dyrevelfærd.

- De fleste dyretransportører lever op til reglerne. Derfor tror jeg på, at den kommende øgede synstid ved hver kontrol også kan håndteres af branchen til gavn for dyrernes velfærd, siger Per Henriksen, veterinærdirektør i Fødevarestyrelsen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

rich-media-3
Fødevarestyrelsen skal have to arbejdsdage til at kontrollere ændringer i transportørernes logbøger. Foto: Marianne Nørmark.

Ingen kaos

Pr. 1. juli øgede Fødevarestyrelsen reglerne for transport af smågrisene med udførlige log-bøger, der skal indberette data om grise og lastbiler to dage før transportdagen.

Fødevarestyrelsen har opgjort resultaterne for juli måned, hvor embedsdyrlægerne har lavet 257 indlandningskontroller. Ud af disse kontroller har cirka 10 procent af transporterne fået sanktioner.

- Jeg synes, at de foreløbige tal for juli måned indikerer, at de fleste gristransporter har forløbet, som de skulle, og det er glædeligt. Virkeligheden er derfor langt fra det kaos, som flere transportvirksomheder forudså ville blive resultatet af den styrkede kontrol, siger veterinærdirektør Per Henriksen.