Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
På lytteliste
Tilføj til lytteliste
Lyt til artiklen:
Valtra lukker hullet med et sikkert pletskud
Hvor har vi dog ventet på denne dag, kan jeg hvist godt sige på vegne af alle de Valtra folk, som har spurgt deres forhandlere om hvornår Valtra kommer med en kompakt 300 hestekræfters traktor?
Nu er den her, den nye Q-serie, som er udviklet og produceret på den finske Valtra fabrik. Det er topmodellen Q 305 vi har fået i PowerGear test.
Det er nu et dejligt syn der møder når man nærmere sig den kul-sorte Valtra Q305, og den ligner faktisk et Beast, som Valtra har givet den som øgenavn, hvor designet lægger sig tæt op ad de andre serier i deres program.
Jeg nævner et lukket hul for Valtra, ja for Q-serien strækker sig fra 225-305 hestekræfter over fem modeller, hvor hullet nu lukkes mellem T- og S-serien. Et hul, der har stået på vid gab længe.
Hvorfor gøre det svært
Der er jo ingen grund til at gøre det mere svært end det er, og sådan har de helt sikkert tænkt hos Valtra. Ja for vi har fået en ny serie, som er bygget over en masse kendte komponenter fra Valtra selv, som både er testet af og gennem afprøvet i forvejen ude hos Valtras kunder. Det fungerer nu helt godt, og er et ret sikkert træk fra Valtra.
Direkte fra T-serien er den kendte lavomdrejningsmotor Agco Power 74 LFTN-D5 motor på 7,4 liter, der nu er opgivet til 305 hestekræfter, og 1280 Nm. Landbrugets traktorafprøvning har testet den til 280 hk på PTO, ved 1800 omdrejninger og et moment på 1.193 Nm ved 1300 o/min.
Momentkurven er lav og flad i bunden af omdrejningerne, hvor det går mellem 1100-1600 omdrejninger på motoren, og det hjælper på brændstofforbruget. For i selve arbejdet i marken, eller på vejen med en tungere vogn, behøves ikke mange omdrejninger. Hvordan traktoren skal arbejde mellem omdrejninger og transmission kan nemt indstilles fra terminalen.
Jeg føler heller ikke på nogen måde under testen, at motoren er underlegen på momentet.
Brændstofforbruget ved max effekt er målt til 232 g/kWh, hvilket svarer til godt 53 l/t ved fuld motorbelastning. Forbruget kan sænkes betydeligt når momentet ligger så lavt ned ved de 1300 omdrejninger.
For at opnå de 300 hestekræfter, er der ikke sket det store. Det vil sige ingen ændring i plejstænger, stempler eller udboring. Nej det er kun bunddelen af motoren, som er blevet stærkere og ændret i konstruktion, for at være en del af den bærende konstruktion.
Der er dog konfigureret i softwaren for at opnå hestekræfterne, som på Q305 opnås helt uden boost. Det er positivt, da vi så har rå power hele tiden. De andre og mindre modeller booster 20 hestekræfter.
Stage V motoren bruger ren SCR-teknologi. Derfor ingen EGR, sodpatikler eller noget, og derfor ren adblue tilførsel.
Forstærket foraksel
Forakslen kommer sjovt nok også hen ad vejen fra T-serien, men denne er bare meget stærkere opbygget. Her er den store forskel påslaget indenunder traktoren, som er sat længere tilbage til bagenden for at kunne tag de ekstra kilo.
Efter 25 år holder Valtra som en af de få stadig gang i luftaffjedringen, heldigvis vil jeg næsten sige. For mig er det et kæmpe plus.
For ved luft kontra hydraulik har vi en anden synergi af flow gang i affjedringen, da luft ikke ændrer sig, ligesom hydraulik gør, med temperatur forhold når det bliver varmt og koldt. Det kan tydeligt mærkes sådan en frostmorgen, hvor en hydraulisk affjedring vil være lidt stiv, mens luftaffjedringen føles jævn igennem hele dagen.
Q-serien kan udstyres med frontlæsser og jeg tænker, at luftaffjedringen vil komme til sin fulde ret dér.
Det er en blød affjedring og jævn gang som hurtig finder tilbage i sin neutrale gang i affjedringen. Der er ingen indstillingsmuligheder, men hvem har også brug for det, når den selv kan finde ud af det med luftændringerne, når der kommer vægt i fronten ved hjælp af niveausensor i forhold til hårdheden.
Over forager med dybespor med 13 km/t, så får man lyst til at løfte sig fra sædet eller tage fat i noget, men affjedringen tager let over og udjævner det rigtig fint. Det er tæt på superliga når vi så har luftaffjedringen i kabinen som på testtraktoren her.
Holdbar transmission
Q-serien arver den selv samme transmission som sidder i den store S-serie. Det er nemlig CVT-2 ML 260, der kører i to trin altså vej/mark gear, hvor vi så ikke er kommet af med at vi fysisk skal skifte.
Valtra beholder hvert fald den velkendte og afprøvede to-trins transmission som kører rigtig godt. Både på mark og på vejen, er der god respons og får man indstillet motor og transmissionen godt i terminalen spiller det hele op i en højere enhed.
Transmissionen og motoren er rigtig kvik, og det hænger nok sammen med det nyudviklede software, som er egenudviklet af Valtra for at få motor og transmission til at køre gnidningsfrit.
Større dæk
Nu det muligt at få stikaksler eller amerikaneraksler på bagakslen, og en tilpas stor dækmontering. 710/70 R42 har den størst mulige diameter og fabriksmonterede Bridgestone VX-Tractor dæk som gjorde sig udmærket bemærket i marken, men især på vejen var de helt perfekt afstemt til sådan en traktor som Q-serien.
Jeg vil dog klart anbefale, at man også får dæktryksregulering på, for at få udnyttet dækkene mest muligt, og det kan monteres fra fabrikken igennem Valtra Unlimited, som vi vender tilbage til senere.
Der er mulighed for 1000 kilo i ekstra vægt som er monteret på testtraktoren. Jeg synes de lægger sig godt til rette, når vi er afsted på lidt fugtig tung jord. Vægten på traktoren i sig selv er 9,2 tons og kan vejes op til 16 tons.
Kabine
Kabinen er taget direkte fra T-serien, med nogle småændringer udvendig med nyt arbejdslys og blinklys i taget. Det har givet en flot finish sammen med det udmærkede fulde LED lys, hvor nær- og fjern-lys er blevet LED.
Som en starter for Q-serien er det, at Valtra sætter T-serie kabinen på, et fint valg. Man opholder sig godt i den. Det er en behagelig arbejdsplads, der er rigtig godt indrettet til udsyn og betjening. Men den ligger altså lidt efter nogle af konkurrenterne med samme mængde plads og lydniveauet taget i betragtning.
Jo, lydniveauet er okay, det følger ikke helt med konkurrenterne, men det er stadig fine tal skal vi huske på. Efter flere dage bag rattet har jeg ikke tænkt tanken, at det har larmet for meget, men forbedringer ville være fedt.
Jeg er dog vild med den store plads bag sædet man har til opbevaring, for Q-serien kan nemlig udstyres med TWINTRAC systemet hvor du kan vende rundt og køre den anden retning, som en af de få med den mulighed fabriksmonteret. Men på testmaskinen er der ikke TwinTrac og så er der masser af plads bag sædet.
Armlæn
Armlænet kender vi også fra T- og S-serien. Det er et godt og nemt integreret armlæn, som virkelig er nemt at tilgå for alle brugere som sætter sig op. Armlænet er ISOBUS kompatibelt, hvor du har mulighed for at have funktioner fra armlæn til skærmene og styre og konfigurere mellem knapperne i kørehåndtag og armlæn.
Det eneste jeg ville mangle var hurtige genveje fra armlænet med eksempelvis en lift knap der førte ind i liftindstillingen.
Kørehåndtaget ligger godt i hånden, det er lækkert at bruge med styring af hastighed frem og tilbage, fra side til side - det spiller bare. Knapperne ligger fint til at nå med fingrene så det spiller også.
Men knapperne er af hård plastik, og jeg synes godt man kunne få skiftet dem ud til nogle af de lækre bløde knapper Valtra har i armlænet. Skift af kørselsretning i kørehåndtaget ligger dog skidt i hånden med sådan en "vippetap" der stikker ud. Jeg ender med at bruge vendegearet oppe ved rattet 80 procent af tiden fordi vippeknappen er hård at bruge hele dagen.
Vendegearet er så det nyere PowerShuttle oppe ved rattet, som bare er mega godt, det spiller bare at den går tilbage i midterstilling, og man kan vippe let med hånden på den, og få den hurtig i neutral og parkering.
Ovre i A-stolpen finder vi en informations tavle med alt nyttigt, og der kan man ændre menuerne med hvad man vil se bag rattet.
SmartTouch
Men så kommer vi til SmartTouch skærmene, som er blevet det helt store for Valtra, fordi det har taget dem ind i den teknologiske verden i landbruget, og det er på den nemme måde. Ja hvorfor siger jeg det, ja det gør jeg nok fordi det er en af de, hvis ikke den allernemmeste terminal at finde rundt i.
SmartTouch har nogle år på bagen, men følger godt med synes jeg stadig. Der skal ikke mere end to-tre tryk til, så du inde i kernen i det, du skal indstille, og det er bare nemt at finde ud af.
Når SmartTouch er så nemt at bruge, så klarer jeg mig lige med, at der ikke er flere genveje fra armlæn til indstillinger i SmartTouch.
Der er M1, M2 og M3 som kan konfigureres til tre helt forskellige sekvenser, det kan være enkle funktioner, ISOBUS styring eller hele serier af foragerautomatik som jeg fik testet af. I nogle tilfælde kan jeg godt mangle en konfigureringsknap mere i kørehåndtaget, når jeg har sat foragerautomatikken på M1 og M2 er sat til autostyring.
Der mangler jeg lige overskudsknappen, hvor M3 ikke bare sidder nede i armlænet, også selvom både hydraulik- og liftknapperne kan konfigureres til anden brug. Men det fungerer som det skal og i tilfældet med discharven manglede jeg ikke den ekstra knap.
Alle redskaber gemmes som profiler, så discharve indstillingerne, jeg har, kan gemmes og jeg kan skifte til en anden opgave hvor hydro, trans, motor, GPS (Valtra Guide), SmartTouch og hele setuppet er anderledes.
På testmaskinen er der to SmartTouch skærme, som er en klar fordel når man har både GPS, ISOBUS og traktor data at kigge på.
GPS'en er nem at tilgå og med hentede markkort, eller hvis jeg selv tegner markerne op, er der ikke så meget at sætte en finger på. Vi hentede markkort ned fra Cropmanager som nemt kunne bruges og sende data den anden vej uden USB.
Valtra har også fået gang i flere andre ting vi ikke har fået testet før nu, nemlig Auto-U-Pilot, SmartTurn, sektionskontrol og variabel kontrol. Variabel kontrol, som er tildeling, kunne vi ikke fysisk lege med.
Auto U-Pilot har du mulighed for med optegnede marker, at gøre et ikke så smart redskab til et smart redskab, hvor traktoren igennem foragerautomatikken, kan løfte og sænke redskaber når man kører forbi foragergrænsen.
SmartTurn gør det sammen med Auto U-Pilot muligt, at traktoren selv kan hæve og sænke redskabet i forager, samt selv vende i forageren med GPS styringen helt automatisk. Man må sige når først man har fået gang i det, så det bare nemt at bruge, og når først det kører så kører det jo uden nogen fejl.
Det var hvert fald nemt at sætte op på de forskellige marker jeg kom rundt på. Muligheden for at den selv kan finde ud af at tage marken fra en ende af, og ikke kun køre hver andet træk når man bearbejder en mark, er muligt.
Når man bruger fjernudtagene, der mangler jeg nogle indikationer i SmartTouch skærmen eller på armlænet hvad jeg bruger for et udtag, når de er konfigureret mellem hinanden.
Hydraulik
Hydraulikydelsen er opgivet til 200 l/min, hvor der kan tilvælges pumpe der kan giver de 200 l/min ved 1650 rpm.
Der er mulighed for duomatik luftbremse, som jeg vil råde til at vælge, frem for de gamle luft slanger som er monteret på testmaskinen.
Mulighed for hitchkrog som på testtraktoren, der er fed detalje at få monteret, men det er nok de fleste der vil vælge det fra i den størrelse.
Valtra Unlimited med lækker lyd
Valtra har 10 års jubilæum på Valtra Unlimtied Studio, som Q serien har meget af udstyret fra. Det er et værksted der ligger i forlængelse af fabrikken i Finland, der specialfremstiller efter kundens behov og ønsker.
Det kan være som her med en speciel farve, læder indtræk, forskellige hydrauliske udtag, ekstra lys, eller centralsmøring på traktoren. Ja der er mange flere muligheder med Unlimited, men fordelen er at man får det hele fabriksmonteret.
Konklusion
Man må sige at Valtra er gået den sikre vej med opbygningen af Q-serien. Jeg synes dog de rammer lige plet med de kendte komponenter, for det fungerer hele vejen til mål. Motor, luftaffjedring, transmission og kabinen spiller godt sammen i sin helhed. Jeg er sikker på, at med Q-serien får de hul på markedet i denne klasse, især maskinstationer og store planteavlere, hvor man har blandet forhold mellem tungt slæb og fleksibel brug.
Der er mange der har manglet denne type traktor hos Valtra, og jeg vil sige det er en følelse af at vi har en T-serie på steroider. Det fungerer.
Importørens kommentar: Bent Henneberg, Salgs- og Produktspecialist Valtra Danmark.
Mange tak til PowerGear for denne omfattende test af vores helt nye Q-serie.
Q-serien som her bliver brugt i testen, er en af de første som er kommet til landet, og det er dejligt endelig at kunne slippe "The Beast" fri i marken.
Det er altid en fornøjelse at læse disse PowerGear test, og når man nu ved, hvor mange timers arbejde der ligger bag testen, ja så bliver man da stolt over at læse sådan en anmeldelse.
Der skal ikke herske nogen tvivl om, at Q-serien har været længe ventet og lukker et stort hul i vores modelprogram. Med Q-serien kan vi nu tilbyde vores kunder et komplet program fra 75 til 405 hk.
"Hvorfor gøre det svært"???? skriver Esben. Netop, der er ingen grund til at gøre det sværere end det er. Med Q-serien har vi taget vores kraftige 7,4 liters motor, med den meget flade momentkurve, og kombineret den med en af verdens mest afprøvede transmissioner, nemlig AGCO´s ML260 CVT- transmission og dermed skabt en rigtig sejtrækker til marken.
En anden ting jeg virkelig sætter pris på er, at PowerGear fik afprøvet vores luftaffjedring, som både er på forakslen og på kabinen, samt testet sammenspillet imellem dem. Luftaffjedring er jo et kendt fænomen for Valtra folket, da man har kørt med luftaffjedring i mere end 25 år, men vi ved også af erfaring, at det er noget af det, der gang på gang overrasker mange positivt, første gang de prøver en Valtra.
På præcisionslandbrugssiden har vi virkelig sat det lange ben foran, men som alt andet, skal det være nemt og intuitivt at arbejde med, for at man som bruger får fuld glæde og udnyttelse af teknologien. Igen kan vi kun sige, at vi er godt tilpas med, at testpiloten uden nogen form for instruktion, fik afprøvet vores nyeste teknologier i SmartTouchén, herunder vores SmartTurn foragervending og vores GPS styret foragerautomatik Auto U-Pilot.
Ønsker man at gøre traktoren mere personlig, kan man via vores Valtra Unlimited Studio, som i år har 10-års jubilæum, tilpasse Q-serien helt efter egne ønsker og behov.