Lyt til artiklen:

Danish Agro skruer op for de digitale ambitioner

00:00
Hastighed: ???x
02:43

Abonnementsartikel

Danish Agro kalder 2022 for et gennembrudsår for koncernens digitale løsninger, som derfor nu skal udbredes internationalt.

Digitale løsninger til landbruget har de seneste år været et strategisk fokus for Danish Agro-koncernen, og nu skal de digitale løsninger udbredes yderligere i både ind- og udland.

Danish Agros indtræden på markedet for digitale løsninger har været ud fra en strategisk tilgang, der blev formuleret som "tænk stort - start småt".

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi har de seneste år arbejdet målrettet på at tilbyde landmænd digitale løsninger, der skaber værdi. Det er glædeligt, at løsningerne bliver vel modtaget, og det giver os mod på at skrue yderligere op, siger koncernchef i Danish Agro, Henning Haahr.

Som en central del af strategien har Danish Agro udviklet den digitale platform Cropline. Med den får landmanden rådgivning om markdriften med udgangspunkt i data fra flere digitale hjælpeværktøjer som blandt andet jordanalyser, biomassedata, tildelingskort, udbytte- og vejrdata fra Fieldsense.

Stor vækst

- I 2022 har der i Danmark og Finland været en tilvækst på knap 200 procent af landmænd, som benytter sig af Cropline. Det giver appetit på at udvikle platformen yderligere og samtidig tage den med videre ud til øvrige lande rundt om Østersøen, hvor Danish Agro har hjemmemarked, siger Henning Haahr.

Han er overbevist om, at fremtidens landbrug er digitalt.

- Det gælder jo ikke kun i Danmark, og derfor vil vi gerne tage nye løsninger ind i både Danmark og i vores øvrige hjemmemarkeder. I 2023 forventer vi at udbrede Cropline til flere lande - formentlig med Sverige og Baltikum som første skridt, siger Henning Haahr.

Artiklen fortsætter efter annoncen

En af de nye digitale løsninger fra Danish Agro-koncernen i 2022 var SiloInsite, der blev udbredt efter at have kørt som pilotprojekt i 2021. SiloInsite monteres på siloer og giver via et kamera blandt andet et enkelt overblik over fodermængderne i de enkelte siloer.

Strategisk samarbejde

Danish Agro er ikke selv udvikler af digitale løsninger, men koncernen arbejder strategisk på at identificere spændende løsninger. Herefter bliver der arbejdet på at få dem til at fungere i samspil med andre teknologier i landbruget.

- Vi tror på, at samarbejder er en afgørende nøgle til at skabe værdi for landmanden. Det har vi også fået bekræftet med det datasamarbejde, som vi indledte med Danish Crown i 2021, og som er blevet yderligere udbredt til endnu flere griseproducenter i 2022. På samme vis har vi fået en god start på samarbejdet med Skov A/S om ProGrow, som er en ny kamerateknologi til at understøtte en højere gennemsnitsindtjening i grisestalden, siger Henning Haahr.