Efter at Danmark har oplevet en femdobling af eksporten af økologiske varer over de seneste 15 år, skete der i 2018 et lille fald. Faldet skyldes især mindre eksport af mælk og fløde, som til gengæld opvejes af en stigning i salget på hjemmemarkedet, skriver Økologisk Landsforening.

Også eksporten af næringsmidler, som for eksempel modermælkserstatning til Asien er faldet. Derudover spiller den tørre sommer i 2018 også en vigtig rolle. Det ses blandt andet ved et eksportfald på 60 procent på foderstoffer - alene i Sverige faldt eksporten af foderstoffer med 90 procent

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Sommeren 2018 var hård ved de danske økologiske landmænd, så vi er ikke overraskede over resultatet, som vi ser alvorligt på. Men vi vil også glæde os over, at økologien fortsat er stærk på eksportmarkederne, og vi arbejder intensivt på at positionere dansk økologi på et marked, der er i vækst over hele verden, siger Pernille Bundgård, som er markedschef for eksport i Økologisk Landsforening.

De kategorier, som Økologisk Landsforening blandt andet har fokuseret på via eksportfremstød, er til gengæld i fremgang. Det er for eksempel ikke-alkoholiske og alkoholiske drikkevarer, Sweet'n snacks og mange innovative produkter inden for for eksempel kaffe og chokolade.

- Danmark har nogle ubeskriveligt dygtige og innovative producenter, der arbejder med de trends og tendenser, der er i tiden og er først på markedet med det nyeste. Det afspejles tydeligt i eksporttallene, siger hun.

Importen af økologiske varer steg i 2018 med ca. en halv milliarder kroner på især frisk og frossen grønt, samt på vin, frugt og nødder.

- Vi konstaterer, at det skyldes en stor efterspørgsel på økologi blandt de danske forbrugere, hvilket er positivt for økologien generelt, siger Pernille Bundgård i pressemeddelelsen.