Hos Philipsdal Maskinstation er man gået fra samlevogne efter presseren til én efter traktoren, som også kan stable ballerne.

Hos den østjyske maskinstation udgør halmaktiviteterne cirka 9000 til 10.000 baller årligt, som leveres til kraftvarmeværker. Da maskinstationen til sæson 2018 købte en ny Claas Qudrant-presser, valgte man at få den leveret uden en ballevogn, som maskinstationen ellers har brugt i flere år.

Man købte i stedet en samlevogn til traktoren, som både samler ballerne og stabler dem. Mærket er spansk og hedder Arcusin, og hos Philipsdal Maskinstation er man godt tilfreds med den nye ballevogn.

Jeg synes, at man tydeligt kan se på en bigballepresser, når den har kørt med en ballevogn.

- Erik Jensen, Philipsdal Maskinstation.

- Vi har nu mulighed for ikke bare at samle ballerne og stable dem, men faktisk også bringe dem hjem med samme maskine, når vi allerede har fat i halmen, fortæller Erik Jensen, indehaver af Philipsdal Maskinstation i det østjyske.

Vil skåne presserne

Da Philipsdal Maskinstation til sæson 2018 fik leveret en ny bigballepresser fra Claas, blev den leveret med blot én aksel.

- Dette skyldes blandt andet, at vi sparer ballevognen væk, som er monteret på presseren. Derfor synes jeg, at vi sagtens kunne nøjes med en bigballepresser på én aksel, hvor prisen trods alt er noget anderledes, fortæller Erik Jensen.

Han påpeger desuden det faktum, at en ballevogn, som er spændt efter presseren, godt kan være en smule hård ved presseren:

- Jeg synes, at man tydeligt kan se på en bigballepresser, når den har presset mange tusinde baller, at en ballevogn slider ekstra hårdt på den. Det ville jeg gerne undgå, da jeg skulle ud og købe ny presser til sæsonen.

Samler og bringer

Erik Jensen havde set den spanske Arcusin-samlevogn i arbejde og faldt hurtigt for konceptet.

- Én mand kan hurtigt samle ballerne på marken og enten bringe dem til enden af marken for senere læsning på lastbil eller bringe ballerne hjem. Det gør vi, når vi kører cirka 3-4 kilometer fra hjemmeadressen. Det er ret så effektivt, når vi alligevel har fat i ballerne, fortæller Erik Jensen.

Passer sig selv

Den daglige chauffør på samlevognen har i sæson 2018 været Anders Petersen, og han beretter om en meget enkelt maskine at arbejde med i det daglige:

- Den passer faktisk mere eller minder sig selv. Det eneste, man som chauffør skal være opmærksom på, er, at man ikke kører pick-up-båndet i jorden, fortæller han fra førersædet på Deutz-Fahr-traktoren, da Maskinbladet besøger maskinstationen under halmsamlingen i juli 2018.

- Kæderne på pickuppen på vognen starter automatisk, når man kører mod en balle, og stopper automatisk, når ballen er læsset. Når den har læsset to baller op på vognen, stabler vognen selv ballerne og placerer dem sammen med de øvrige på vognen.

Samlevognen kan rumme 18 bigballer fra Qudrantpresseren med målene 90x120, mens der i bigballer med målene 120x130 kan være 12 baller på vognen.

- Vognen tæller selv ballerne, og når den har nået det maksimale antal, så vil den ikke tage imod flere baller. Man kan godt køre hen til næste halmballe, men pickupbåndene starter ikke.

Anders Jensen påpeger dog opmærksomheden, når ballerne læsses af.

- Det er noget, man lige skal lære. Det er yderst vigtigt, at man sætter dem på en stabil grund, da den sætter ni baller oven på hinanden, og hvis det er det mindste skrå, har de meget let ved at vælte.