Skovbjerg Dyrlægeteam har i flere år haft succes med at reducere dødeligheden hos kalve. Landmændene deltager i en konkurrence, som bliver suppleret med motivation og inspiration fra deres dyrlæge. De deltagende besætninger har næsten halveret antallet af døde kalve siden januar 2017, hvor konkurrencen startede. På landsplan dør i gennemsnit 7 procent af alle kalve. Deltagerne i Skovbjerg Dyrlægeteams kalvekonkurrence mister kun 3,5 procent af deres kalve. Tallene er sidst opgjort i oktober 2018.

- Vi håber, at vi får ligeså gode resultater hos køerne, som vi fik hos kalvene siger chefdyrlæge Anne Skovbjerg, som er ejer af Skovbjerg DyrlægeTeam og idekvinde bag konkurrencerne.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Landmændene har en travl hverdag, hvor der dagligt er mange vigtige arbejdsopgaver. Men konkurrencen hjælper landmændene og deres medarbejdere med at holde fokus på sundheden ved køerne. I alt 27 besætninger har valgt at deltage i "Kampen mod den døde Ko", som konkurrencen hedder. Konkurrencen startede den 1. oktober og løber i 12 mdr. frem til 30. september 2019. De deltagende besætninger har en samlet dødelighed blandt deres køer på 4,6 procent. Landsgennemsnittet er 5 procent. Men der er høje ambitioner, selv om besætningerne allerede nu ligger under landsgennemsnittet.

- Målet er at komme under 3,5 procent døde køer, siger dyrlæge Sine Møller, som er tovholder for projektet. Sine Møller ved, hvad hun taler om, for hun har tidligere deltaget i et projekt i samarbejde med Seges. Dette projekt havde netop til formål at reducere antallet af døde køer.

Alle landmænd vil for alt i verden undgå døde køer, og de gør en hel masse for at forbedre forholdene. Men alt for ofte oplever de, at det ikke giver de ønskede resultater. I starten skal fokus dog være et helt andet sted. Før der kan findes en løsning, skal årsagen findes.

- Døden har en årsag, og vi kan kun hjælpe hvis vi ved hvad de dør af, udtaler dyrlæge Sine Møller. Første trin i kampen mod den døde ko, er at få registreret dødsårsager og inddele disse i grupper.

- Det giver os mulighed for at sætte ind hvor effekten vil være størst, fortæller Sine Møller og tilføjer

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Mange landmænd har ikke helt overblikket over dødsårsagerne, og her hjælper korrekt registrering.

Det er mange følelser forbundet med tabet af en ko. En mælkeproducent kender alle sine køer, deres historie, deres sind og temperament og deres særheder. Når en ko bliver syg, bliver der brugt mange timer på pasning, pleje og udgifter til medicin og dyrlæge, i håb om at koen bliver rask. Heldigvis bliver de fleste køer raske igen, men engang imellem kan koen bare ikke reddes. Det er ubehageligt at miste en ko, og op til koens død ligger der mange arbejdstimer med at passe den syge ko. Dette kan virke demotiverende i en travl hverdag.

"Kampen mod den døde ko" handler ikke kun om dødeligheden blandt køerne. Den døde ko er ofte kun toppen af isbjerget, da høj ufrivillig udsætning er et udtryk for dårlig sundhedstilstand blandt køerne, og vil påvirke økonomien i mælkeproduktionen negativt. Så der er rigtig mange fordele ved at fokusere på de døde køer.