Landbrugsstyrelsen har i år oplevet netværksfejl og overbelastning af Tast selv-systemet på årets første ansøgningsdag til målrettede efterafgrøder, som var den 1. februar 2018.

Netværksfejlen medførte fra morgenstunden, at nogle landmænd og konsulenter ikke kunne logge på systemet. Da netværksfejlen blev rettet, blev systemet overbelastet af de mange ansøgere om målrettede efterafgrøder.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Styrelsen har efterfølgende været nødt til at lukke hele Tast selv-systemet ned ad flere omgange for at afvikle kø og udvide systemets kapacitet.

- Vi beklager meget, at vores system ikke fungerede optimalt her ved åbningen af ansøgningsrunden. Det er desværre en fejl, som vi ikke har kunnet afdække gennem vores mange test af systemet. Vi ved, det er frustrerende for vores kunder og arbejder på højtryk for at undgå, at sådanne hændelser skal ske igen, siger it-driftschef i Landbrugsstyrelsen Thomas Gotlieb Hennecke.

Målrettede efterafgrøder

Netværksproblemerne havde især påvirket de landmænd, som ville søge om målrettede efterafgrøder efter først til mølle-princippet. Da netværksfejlen var løst, var der endnu ikke lukket for ansøgninger for nogen landmænd. Men der kan have været landmænd, der har oplevet ikke at kunne søge det antal hektar, de gerne ville.

- Vi er godt klar over, hvor vigtigt det er, at ansøgningsskemaet virker, især med en først til mølle-ordning. Vi er ved at danne os et overblik over problemets omfang og vil herefter tage stilling til hver enkelt landmands sag. Derfor beder vi landmændene om at kontakte os, hvis de har oplevet problemer med login og derfor ikke har kunnet søge om målrettede efterafgrøder i morges, siger it-driftschef i Landbrugsstyrelsen Thomas Gotlieb Hennecke.