Prisen på afgrøderne har igen bevæget sig opad i pris efter at have været gennem en periode med temmelig lave priser - efter at priserne i 2008 eksploderede.

Da afgrøderne toppede i pris, røg omkostningerne til hjælpestoffer - desværre - med op. Blandt andet planteværn steg for mange produkters vedkommende mere, end hvad der ellers har været normal prisudvikling.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Prisudsving af den slag har ikke været helt normale i Danmark, men ser nu ud til at være en fast bestanddel af virkeligheden. Hvad der gælder i dag, gælder ikke nødvendigvis i morgen. Ud fra den devise er det værd at orientere sig - hvilket oversat til dansk også kan siges ved, at det fortsat er værd at holde omkostningerne i bund.

Til alt held er markedet for blandt andet planteværn ikke uden konkurrence, og der er en række produkter, som har flere producenter.

- I Makhteshim-Agan har vi i en årrække haft en særdeles betydende produktion af såkaldte generiske produkter, forklarer Niels Jacob Jakobsen, ansvarlig for markedsføring, forsøg og produktudvikling for firmaet i Danmark.

Han fortæller også, at virksomheden senest har opkøbt Albaugh Inc., der er en førende amerikansk virksomhed inden for produktion af generiske produkter. Købet fandt sted 30. juni 2010, og tilsammen havde de to virksomheder i 2009 en omsætning på cirka 17 milliarder kroner.

Forsker og udvikler

De generiske produkter er midler, hvor patentet er udløbet, så alle kan fremstille og sælge det pågældende produkt.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Men israelske Makhteshim-Agan er ikke kun verdens førende producent af generisk planteværn - virksomheden opkøber desuden produkter fra andre i branchen og markedsføre herefter disse produkter.

- Vi bruger også en del penge på forskning og udvikling, siger Niels Jacob Jakobsen.

Ifølge årsregnskabet for 2009 blev der således brugt 21,8 millioner dollar til at udvikle virksomhedens produkter - det svarer til cirka 120 millioner kroner.

Det skal ses i lyset af, at koncernen i 2009 havde en samlet omsætning på 2,2 milliarder dollar svarende til cirka 12,2 milliarder kroner.

Største samlede marked er Europa, der står for 42,4 procent af omsætningen. Herefter kommer Sydamerika med 24,4 procent, Nordamerika med 18,2 procent og Israel med 3,9 procent.

Artiklen fortsætter efter annoncen

De øvrige lande verden over står for 11,1 procent af omsætningen.

Markedsfører kendte produkter

I Danmark er Makhteshim-Agan vokset de senere år, og virksomheden står på et fundament af velkendte produkter.

Det er for eksempel Bumper 25 EC, Mavrik 2F, Tern 750 EC, Goltix, Tilt 250 EC og Stereo 312,5 EC. I alt er der tale om 20 forskellige produkter.

- Vi har midler til bekæmpelse af ukrudt, svamp og insekter, siger Niels Jacob Jakobsen.

Og det er produkter til blandt andet korn, raps, sukkeroer og frøgræs.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ud over at markedsføre disse produkter har firmaet også to personer ansat med udgangspunkt i Danmark. Det er allerede nævnte Niels Jacob Jakobsen og Sonny Jensen, der er ansvarlig for Danmark, det øvrige Skandinavien og de tre lande i Baltikum.

I gang med en ny efterårssæson

En ny efterårssæson er godt i gang, og Niels Jacob Jakobsen er klar med produkter ude hos de danske forhandlere af planteværn.

- Vi har flere interessante løsninger.

- Det gælder for eksempel Activus, der er off-label godkendt til bekæmpelse af blandt andet valmuer i vinterraps.

Man skal dog være opmærksom på, at midlet skal bruges før fremspiring - eventuelt sammen med Command CS.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Men helt aktuelt er Activus også godkendt til brug i vintersæd både før og efter fremspiring, forklarer han.

Her kan det ske i blanding med andre produkter, der er velegnede til brug om efteråret.

- Selvom prisen på korn lige nu er meget højere end for et år siden, er der ikke meget ved at investere i et dyrere produkt end nødvendigt.

- Det giver bedst økonomi på bundlinjen at vælge den rigtige strategi, fastslår Niels Jacob Jakobsen.