Mælkeproducenterne sagde ja, og det er nu en kendsgerning, at Hansa-Milch og Arla Foods amba er parate til at fusionere og danne selskabet, som officielt på det tyske marked bliver kendt som Hansa Arla Milch eG.

I december måned fremlagde de to bestyrelser et forslag om en fusion, og det forslag var i dag til afstemning på Arla Foods’ repræsentantskabsmøde i Billund samt ved en ekstraordinær generalforsamling i Hansa-Milch i Tyskland.

Artiklen fortsætter efter annoncen

I Arla blev fusionen godkendt med et flertal på 100 procent. I Hansa-Milch stemte 96 procent for en fusion.

Fusion med tilbagevirkende kraft

Bestyrelsesformand i Arla Foods, Ove Møberg, er tilfreds med den tydelige opbakning fra andelshaverne i begge selskaber:

- Afstemningen i dag viser, at der er stor opbakning til fusionen og til Arlas strategi. Det er en vigtig dag for begge selskaber. Det åbner nogle helt nye muligheder for os, fordi vi fremover kan tilbyde de tyske kunder og forbrugere et bredere sortiment af produkter. Jeg ser frem til at byde vores nye tyske medejere velkommen i repræsentantskabet og bestyrelsen, siger Ove Møberg.

Hansa-Milch er et af de større regionale mejerier i Tyskland, og mejeriet producerer hovedsageligt friskvarer som drikkemælk, fløde, yoghurt og crème fraiche – både under eget varemærke Hansano® og under såkaldte private labels, som er butikkernes egne mærker.

Fusionen vil få effekt med tilbagevirkende kraft pr. 1. januar 2011, såfremt den godkendes af de europæiske konkurrencemyndigheder.