Der er bevægelse på konsumentvaremarkedet. Forbrugerne bliver stadig mere selektive, og præferencer for brands har fået en vis indflydelse på adfærden i supermarkedet. Engang var en liter mælk en liter mælk. Hvad der stod på mælkekartonet, var derfor ikke afgørende for fru Jensen eller mrs. Smith. I dag vil mange forbrugere have "sin" mælk.
Udnytter mælkeproducenterne mulighederne i den ændrede adfærd, kan det resultere i en både højere og mere stabil afregning. Bønder har altid været pristilpassere, men med en blanding af nytænkning og kreativitet er det muligt at ændre på den situation. Markedsføres specialprodukter/mærker, der matcher den kræsne forbrugers adfærd og opnås samtidig en mærkeloyalitet, bliver prisfølsomheden begrænset. Den mulige afsætning af mærkevarer er i sagens natur begrænset, hvorfor det er de innovative og kreative mælkeproducenter, der skummer fløden.