Abonnementsartikel
Fem sydaustralske mælkeproducenter har indgået en aftale med et af kontinentets store supermarkeder om direkte salg af deres mælk. Hele øvelsen drejer sig om en højere og mere stabil afregningspris.
Der er bevægelse på konsumentvaremarkedet. Forbrugerne bliver stadig mere selektive, og præferencer for brands har fået en vis indflydelse på adfærden i supermarkedet. Engang var en liter mælk en liter mælk. Hvad der stod på mælkekartonet, var derfor ikke afgørende for fru Jensen eller mrs. Smith. I dag vil mange forbrugere have "sin" mælk.
Udnytter mælkeproducenterne mulighederne i den ændrede adfærd, kan det resultere i en både højere og mere stabil afregning. Bønder har altid været pristilpassere, men med en blanding af nytænkning og kreativitet er det muligt at ændre på den situation. Markedsføres specialprodukter/mærker, der matcher den kræsne forbrugers adfærd og opnås samtidig en mærkeloyalitet, bliver prisfølsomheden begrænset. Den mulige afsætning af mærkevarer er i sagens natur begrænset, hvorfor det er de innovative og kreative mælkeproducenter, der skummer fløden.