Lyt til artiklen:

Nye horisonter med elektriske løsninger hos Claas

00:00
Hastighed: ???x
02:36

Det er snart blevet et fast tema hos mange at el skal ind i protokollen og her hopper Claas også med, og det er på flere fronter de hopper med.

rich-media-1
Claas viser Scorpion 732e teleskoplæsser, en batteridrevet prototype udviklet i samarbejde med Liebherr. Foto: Esben Henneberg.

Scorpion på el

Scorpion 732e tilbyder emissionsfri og støjsvag drift, hvilket gør den ideel til landbrugs opgaver selvom det er el for den kan magte det samme som de andre modeller, og så er indendørs brug er det en rigtig god fordel for denne el.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det er første gang vi ser teleskoplæsser med el fra Claas, og her har de lavet den i samarbejde med Liebherr.

Udstyret med to uafhængige 90 kW elektriske motorer og et modulært 64 kWh batterikoncept, kan maskinen bruges i 3-4 timer. Den leverer en trækkraft på 53 kN og har en topfart på 30 km/t.

Landmænd kan oplade batteriet ved hjælp af elektricitet fra deres solcellesystemer eller biogasanlæg, hvilket støtter en miljøvenlig og økonomisk bæredygtig drift.

Med en indbygget 22 kW ombordsoplader skulle opladning være enkel og nem at integrer i dagligdagen, da solceller og biogasanlæg vil kunne holde strøm på den.

Vi får en at se på et tidspunkt, men om den præcis bliver sådan her, ja det må tiden vise siger Claas.

Artiklen fortsætter efter annoncen

rich-media-4
I markforsøg har det semi-elektriske hybridkoncept vist sig at reducere brændstofforbruget med op til 10 procent. Foto: Esben Henneberg.

Elektrisk hjælp til mejetærsker med hybridløsning

Claas præsenterer en delvist elektrisk mejetærsker, der bygger en elektrisk generator på, og skal gøre at belastningstoppe på den almindelige motor ikke opnås så tit, og der øges en effektivitet under de høstforhold der kan forkomme.

Den semi-elektriske drivlinje hjælper med at udnytte motorkraften optimalt ved at op bygge energien fra generatoren til elektricitet og lagre den i batteriet til når der er brug for den energi.

Ved vanskelige forhold, som eksempelvis høje udbytter, træder den elektriske motor til og bruger fra den lagrede energi i batteriet til at støtte den mekaniske drivlinje, hvilket skal sikrer en jævn ydeevne uden belastninger.

Dette koncept gør det muligt at bruge en mindre, mindre kraftfuld forbrændingsmotor med en ydelse på omkring 400 kW i det lave hastighedsområde ved 1600 o/min i stedet for 1800 omdrejninger pr. minut takket være den ekstra 40 kW elektriske motor og 3 kWh batteri med 48 V inverter.

Det her en noget vi nok i følge Claas får at se tidligere end de selv havde troet ind til nu, men hvornår får vi ikke af vide.