Hos de danske mælkeproducenter møder Siloking sædvanligvis ikke den store velvilje til overhovedet at overveje firmaets selvkøende, eldrevne fuldfodervogn.

- Vores største e-truck har en kapacitet på 14 kubikmeter, og den er derfor egentlig for lille til danske forhold, siger Richard Vogt, der er eksport manager hos Siloking, som i Danmark importeres af Brdr. Holst Sørensen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Men han skynder sig at tilføje, at den alligevel er relevant at overveje for en del mælkeproducenter.

Velegnet til økologi

- Det handler om at tænke anderledes, for eksempel har den kapacitet til besætninger på 120 - 150 køer, hvis man for eksempel blander et læs om morgenen og straks derefter et læs til udfodring midt på dagen og så igen igen et læs om eftermiddagen, siger han.

- Konceptet er velegnet til eksempelvis økologiske bedrifter, der har fokus på CO2-emissionen, mener Richard Vogt.

Han fremhæver, at e-truck'en typisk ikke skal ud på vejene, men altid er på gården, og mange landbrug har egen el-produktion, hvilket er yderligere en fordel. Og så er der lavere vedligehold på en eldrevet maskine end på en traditionel maskine.

- Vi ved, at e-truck'en har sine begrænsninger, men der er alligevel noget at tænke over for en del mælkeproducenter, mener Richard Vogt.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Selvkørende

Siloking har rundet flere end 2.000 selvkørende fuldfodervogne, som er leveret til store dele af verden, siden den første selvkørende Siloking blev lanceret i 2004.

På Agritechnica viste Siloking den seneste selvkørende model, som blandt andet er forsynet med en ring på blandekarrets inderside, hvilket ifølge Richard Vogt nedsætter sliddet på sneglene, når der blandes foder.

- Ringen er fremstillet i et meget hårdt materiale, og konstruktionen sikrer vores snegle tre gange så lang levetid som ellers, fortæller Richard Vogt.

Han nævner, at andre producenter typisk forsøger at forlænge sneglenes levetid ved at fremstille dem med en større godstykkelse.

- Ringen giver sneglene modstand og har desuden den effekt, at man undgår foderrester. Og hvis man kører med højeste hastighed på sneglene, kan blanderen tømmes, så den nærmest er ren efter udfodringen, siger Richard Vogt.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Han henviser blandt andet til erfaringerne fra den demo-maskine, som Siloking har kørende.

- Der er kun få kg foder tilbage, hvilket i praksis vil sige, at den er helt ren, siger han.

Service i hele landet

Ifølge Richard Vogt oplever Siloking stor interesse for selvkørende fuldfodervogne.

- Men det første spørgsmål, vi møder, er altid, om vi kan sikre backup, så det lægger vi stor vægt på at have, siger han og forklarer, at det også er grunden til, at den danske importør, Brdr. Holst Sørensen, selv varetager serviceringen af Siloking i hele Danmark.