Volvo er navnet, vi alle kender. Derfor vil Jeg tillade mig at være så ubeskeden at starte artikelserien med at fortælle om min egen Volvo traktor, der har været i familiens eje siden ny. Den er for nylig blevet 50 år, men har det godt og står på fire originale Firestone dæk.
Volvo T 25 er navnet. Den blev produceret i årene 1952 til 1959 og blev produceret i 6.445 eksemplarer. T 25-serien kørte med en firecylindret benzin-motor, der ydede 32 hestekræfter.
Volvo fremstillede også en lignende 24 T, hvor eneste udvendige forskel var typeskiltet. Men den kørte i stedet på petroleum og havde derfor en anden højde på stemplerne på grund af den mindre kompression til petroleum.
Volvo T 25?eren blev leveret på min fars gård i Tollestrup den 12. februar 1959 - en stor oplevelse, da jeg dengang var syv år. Den havde kørt omkring 70 kilometer fra Fr. Dalsgaards Automobilforretning i Kjellerup og omkring Hobro for at blive forsynet med den grønne nummerplade VV 70.138, da den skulle synes i den politikreds, hvor den skulle køre.
Det var en noget forfrossen mand, der kom med den, da det var før førerhusenes tid. Prisen var kr.13.450 kroner inklusiv en to-furet Fraugde plov. Jeg blev hurtigt oplært i at køre den røde traktor. En træklods blev bundet på koblingspedalen for at nå den.
Der blev rykket noget i rattet, hvis der også skulle bruges bremse, for det kneb med kræfter til at holde begge pedaler nede. Traktoren kørte både med harve, plov og grønthøster, så der var der brug for alle 32 hestekræfter.
Egenvægten på Volvo T 25 var 1.590 kg, og den havde en transmission med fem gear frem og et bakgear. Kapaciteten på liften var 650 kg.
I 1975 fik den en afløser på gården, en Zetor 5718, men Volvo T 25 blev stadig brugt som hjælpetraktor til lettere arbejde i omkring 10 år, indtil den ikke kunne trække sig selv mere på grund af opslidte stempelringe.
Der stod den stille i sin garage indtil 1990, hvor jeg restaurerede den fra top til tå.
Restaurering af Volvo T 25 stelnr. 15.986
Topstykket og bundkarret blev rykket af motoren. Selv om den ikke havde været drejet rundt i nogle år sad den ikke fast.
Engang først i 1970?erne havde en lokal mekaniker sat andre stempelringe i, og nu blev det afsløret, at det ikke var de rigtige, da nogle havde op til seks millimeter gab.
At finde de rigtige stempelringe var det første problem. Men gennem en traktorklub kom jeg i besiddelse af et komplet sæt ringe, så jeg kunne få motoren i gang.
Den fik også ventilerne slebet, men blev samlet med samme toppakning, som i øvrigt holder tæt endnu.
Volvo T 25 er ikke en sjældenhed blandt traktor-samlere. Den er i nogens øjne "noget man har til at stå bagved i et hjørne". Men derfor er der gjort noget ekstra ud af finishen på mit eksemplar af Volvo T 25.
Motorerne på Volvo T 25 var røde med et grønt oliefilter, så efter en sandblæsning af motoren fik den de originale farver tilbage.
I 1992 stod traktoren færdig med nye lejer ved baghjulene, nyt seks volt batteri, tændrør, platiner, kølerslanger, kileremme og traktoren står nu udstillet på Ulbjerg Traktormuseum.
Volvo T 25
Produktionsår 1952-1959
Antal producerede 6.445
Motordata 4 cyl. 4 takt benzinmotor (Volvo CB 22).
Boring 87,31 mm, slaglængde 90 mm.
Slagvolumen 2,156 liter
Effekt 32 hestekræfter v. 2000 omdr./min.
Køling Vandkølet
Drivkraft Benzin
Transmission 5 gear frem/1 bak. Koblingsafhængig kraftoverføring.
Liftkapacitet 650 kg
Egenvægt 1.590 kg
Andre versioner: Volvo T 24. En udgave til petroleumsdrift fremstillet i 9.825 eksemplarer. Eneste udvendige forskel er typeskiltet, da begge har to brændstoftanke og forvarmer med omstilling ved indsugningen. Forskellen liggere i højde på stempler (mindre kompression til petroleum).
Ulbjerg traktormuseum
Antal udstillede traktorer cirka 70
Åbningstidspunkter 10-16 I weekender fra 30. maj til 16. august samt fra 4. juli til 9. august dagligt. Derudover efter aftale.
Besøgende pr. år omkring 1.100 plus børn under 12 år
Adresse Løgstørvej 66. Nr. Rind, 8832 Skals
Hjemmeside www.ulbjergtraktormuseum.dk