Med en friløbspumpe fra Harsø kan der spares betydelige sekunder - og i sidste ende mange timer og dermed dieselolie, når gylletraileren læsses og tømmes.

Det viser erfaringerne fra Martin Børsting Maskinstation og Skave Maskinstation, som kører med Harsøs friløbspumpe på deres VM Tarm -gylletrailer til lastbil. Ikke nok med at pumperne er mere effektive, de har også et mindre forbrug af brændstof.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi er gået fra 22 til 17 liter i timen i brændstofforbrug ved at skifte over til Harsø-friløbspumper, fortæller Martin Vennegård, Skave Maskinstation I/S.

- I efteråret 2012 skiftede vi til en Harsø-friløbspumpe på den ene gylletrailer, da vi måtte have store reparationer på lejer og pakdåser på det tidligere pumpesystem.

- Vi hørte, at Harsø havde udviklet en friløbspumpe, hvor holdbarheden var bedre, og da vi i forvejen havde gode erfaringer med Harsø-produkter, forsøgte vi os med den på den ene gylletrailer.

Stor effektivitet

Efter halvanden måned købte Skave Maskinstation endnu en Harsø-friløbspumpe til den anden gylletrailer.

- Vi kunne straks se, at det fungerede virkelig godt - ikke bare med holdbarheden, men også med effektiviteten, fortæller Martin Vennegaard og fortsætter:

Artiklen fortsætter efter annoncen

Gylletraileren med Harsø-pumpen læssede betydeligt hurtigere end gylletraileren med det tidligere system. Ikke bare selve læssetiden er blevet kortere:

- På Harsø-pumpen sidder der en spadeventil, som lukker for pumpen, så snart tanken er fuld, så man på den måde ikke skal vente på, at kranen drypper af for gylle. Vi kan med det samme lægge tårnet op på plads på traileren og køre videre.

- Faktisk tager det nu kun fra to minutter og 15 sekunder til 2 minutter og 30 sekunder at fylde den 34 kubikmeter store trailer - og det samme for at tømme traileren. Før tog det 3,5 minutter at fylde og det samme for tømning af traileren. Dermed har vi sparet to minutter pr. læs.

Hvert år kører Skave Maskinstation cirka 85.000 kubikmeter gylle med hver trailer, hvilket svarer til cirka 2.500 læs om året.

- Med to minutter vundet tid pr. læs giver det en besparelse på 83 timer om året, understreger Flemming Højvang, Harsø Maskiner A/S.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Flemming Højvang prioriterer desuden den brændstofmæssige besparelse, hvor de fem liter pr. læs giver cirka 2.860 liter sparet brændstof om året.

- Det giver uden tvivl et mere grønt billede af gylletransport, som både er effektiv og brændstofbesparende.

Driftsikkerheden vægter højt

Hos Skave Maskinstation er rørføringen på gylletraileren bygget op af ti tommer rør. Hos Martin Børsting derimod er rørsystemet bygget op af otte tommer rør ? i begge tilfælde er der tale om trailere på 34 kubikmeter.

- Vi sparer cirka 30 til 45 sekunder pr. læs med Harsø-pumpen i forhold til tidligere, lyder det fra maskinstationsejer Martin Børsting.

- Harsø-pumpen fik vi på en helt ny trailer, vi købte til 2012-sæsonen, men vi har allerede bestemt os for at sætte en Harsø-pumpe på vores anden VM Tarm-gylletrailer, som kører med et andet pumpesystem.

Artiklen fortsætter efter annoncen

På gylletraileren hos Martin Børsting er der også bygget en vakuumpumpe på, således at maskinstationen har mulighed for at køre for biogasanlæg, hvor gyllen skal suges ind, inden Harsø-pumpen tager over.

Martin Børsting nævner også spadeventilen som en klar fordel ved systemet. Ventilen sikrer minimalt spild, men også driftsikkerheden har en stor rolle:

- Vi har ikke kørt længe med pumpen, men vores gylletrailer har allerede flyttet rigtig mange kubikmeter gylle, og pumpen har vist sig at være rigtig driftsikker.

Martin Vennegaard har efter næsten et år også oplevet stor driftsikkerhed på pumpen:

- Pumpen er bygget op af koniske lejer, der kører i et oliebad, og derfor er man fri for at smøre pumpen for hvert 10. læs, som vi skulle tidligere. Olien skal skiftes én gang årligt, og der er en enkelt smørenippel på pumpen, der skal have én gang dagligt, så det er et hurtigt overstået kapitel med det daglige vedligehold.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Der er desuden et skueglas til olien, således at man kan holde øje med, om der skulle komme gylle i olien, forårsaget af defekt pakdåse.

Begge maskinstationer understreger dog, at Harsø-friløbspumpen er væsentligt dyrere end andre løsninger på markedet. Men de mener begge, at den hurtigt tjener sig hjem ved blandt andet et meget mindre vedligehold.

Regulerbart vingehjul i pumpe

Harsø-friløbspumpe er forholdsvis ny på markedet og har kun et par år på bagen. Princippet i pumpen er et pumpehus med et regulerbart vingehjul.

- Ved pumpning er vingehjulet helt nede mod indsugningen, og ved aflæsning er vingehjulet løftet fra indsugningen, så gyllen på den måde kan passere uden forhindringer, fortæller Flemming Højvang fra Harsø Maskiner.

Tre cylindre åbner og lukker automatisk for vingerne, når chaufføren enten sætter traileren til at tømme eller læsse.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Ydermere er der monteret en spadeventil, som går ind og lukker for pumpen, når tanken er fyldt. På den måde skal man ikke vente på, at tårnet drypper af for gylle, eller vente på, at gyllen passagerer gennem et by-pass-system, inden tårnet kan lægges på plads, forklarer Flemming Højvang.

- Det er desuden let at montere, og det kræver kun én ekstra ventil på gylletraileren for, at pumpen kan køre.

Pumpen har en ydelse på 15.000 liter i minuttet, og oliemotoren kræver 110 liter i minuttet ved 240 bars tryk. Pumpen vejer cirka 150 kilo.