Arla er nu færdig med at teste en ny, fire-akslet trailer, der kan spare millioner af kroner i transportomkostninger i kraft af sin større kapacitet.

Testresultaterne er positive, og det betyder, at Arla kan begynde at udskifte de gamle tre-akslede tankvogne med de nye fire-akslede.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Tankvognen har været afprøvet forskellige steder i landet, og Maskinbladet var med, da chauffør Poul Erik Christensen styrede kæmpen fra Rødkærsbro til oplandet nord for Randers.

Turen gik både ad krogede småveje og gennem byernes rundkørsler, men Poul Erik Christensen havde intet besvær med at holde vogntoget på ret kurs.

- Jeg må indrømme, at jeg er blevet meget positivt overrasket over hvor lidt plads, den skal have. Den skal faktisk ikke have mere plads end det, vi er vant til at køre med. Jeg tror, det bliver fremtidens trailer for Arla Foods, siger Poul Erik Christensen.

Ude  på gårdene viste traileren nemlig, at den med sit store styreudslag på den bagerste aksel ikke er sværere at komme rundt med end den gamle tre-akslede.

Nye ruter

Ifølge transportchef i Arla, Peter Sørensen, rummer den nye trailertype 5.000 liter mere end de tre-akslede.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Der ligger en besparelse på omkring 200.000 kroner årligt per tankvogn, anslår Peter Sørensen.

Alene i år forventer Arla at udskifte 12 tankvogne, og dermed lægges der op til en brændstofbesparelse i millionklassen for mejergiganten.

- Der vil blive lavet nye ruter, som inkluderer flere andelshavere per tur, og der vil derfor blive kørt færre ture mellem mejeri og mælkeproducent, forklarer Peter Sørensen og tilføjer:

- De større trailere giver ekstra god mening på de lange strækninger, når vi flytter mælken mellem landsdelene.

De nye trailere er cirka 80 centimeter længere end de tre-akslede, mens kapaciteten på de nye vogne ligger på 35.500 liter mod 30.500 liter for de ældre tankvognes vedkommende.