Når det handler om optimering i marken er det altid en god ide at starte med de lavthængende frugter først. Men hvilke parametre kan vi så sætte ind på?

Et af de hurtigste områder at sætte ind på er chaufføren, men til gengæld et af de sværeste at præge. Chaufføren på traktoren er ham, der direkte kan gøre noget ved at reducere brændstofforbrug, vedligehold og levetid på maskiner og traktor.

Tænk også på logistikken

Et andet område der hurtigt kan optimeres på er logistikken. både hjemme på gården, men også i marken. Det er transportopgaverne hvor især gylle kræver overvejelser, men også korn og grovfodertransport kan betale sig at regne på. Omkring gyllen kan det ofte være en god ide at bruge buffertank, når vi rammer de fem kilometer. Der kan dog være forhold der gør, at det er mere økonomisk fordelagtig at køre med kortere afstand. Tanken om lastbilkørsel kan også bruges, når der køres korn. En sneglevogn i samarbejde med mejetærskeren og en lastbil, kan ved længere afstande være en god ide. Det har også den fordel, at sneglevogne ofte er monteret med en stor dækstørrelse og derved kan eventuelle trykskader også reduceres. Lastbildæk i marken er et absolut no-go. Det ødelægger ganske enkelt jorden.

Dæk og dæktryk der passer til opgaven

Et tiltag der kan gøres for at mindske trykskader, er stor dækmontering med lavt dæktryk. Der er dog udfordringer, vejkørsel og markarbejde kræver to forskellige dæktryk. Der findes på markedet i dag systemer der kan magte opgaven med at lukke luft ud og ind af dækkene hurtigt nok. Med dæktryksregulering kan der gennemsnitlig spares 10 procent diesel. Ved nogle opgaver så som jordbearbejdning og gyllekørsel er besparelsen langt større, på grund at mindre hjulslip og mindre nedsynkning. Synker traktoren en centimeter i pløjet jord, øges brændstofforbruget med 10 procent. På vejen er der mindre rullemodstand ved at øge dæktrykket.

[...]

Få fuld adgang med det samme

Opret dit abonnement her

Allerede abonnent? Log ind