Bedre vilkår og et mere robust landbrug klar til at imødegå udfordringerne. Det er nogle af ønskerne til 2019 fra formand for LandboSyd, Mogens Dall. Han mener, at tørken og faldende afregningspriser i 2018 ubønhørligt afslørede, at landbruget har brug for et mere solidt økonomisk fundament:

- Vi har brug for en indtjening, som kan give os større økonomisk frihed til at agere. Derfor vil vi i LandboSyd fortsat kæmpe for bedre vilkår for vores erhverv, siger Mogens Dall.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det politiske arbejde for landbruget har sat sig spor. Det gælder kampen for vildsvinehegnet, hvor LandboSyd har stået markant fast på, at hegnet får en væsentlig rolle i kampen for at holde svinepest ude af landet. Det gælder også kampen for, at lodsejere ikke skal underlægges urimelige og tilfældige vilkår omkring genetablering af jord- og stendiger i markerne samt arbejdet for, at landmænd med produktion tæt ved konkrete naturtyper, for eksempel skov, bliver forhindret i at udvikle ejendommene.

Medlemstal stiger

- Vi kan glæde os over et stigende medlemstal, og det kan hænge sammen med, at vi viljefast kæmper for de politiske mærkesager, siger Mogens Dall.

På landsplan faldt medlemstallet i foreningerne med 3,5 procent, og i det sydlige Jylland og på Fyn var nedgangen 4,1 procent. LandboSyds medlemstal steg med 1,6 procent fra 749 til 761 medlemmer.

Rolig og solid vækst

Mogens Dall glæder sig over, at LandboSyd oplever en meget positiv udvikling med en god og solid vækst i form af tilgang af både kunder i rådgivningen og nye medlemmer. Omsætningen er over de seneste år steget med 70 procent og budgetteres til at runde 100 mio. kr. i 2019.

Han forklarer, at antallet af udarbejdede regnskaber stiger i rådgivningsvirksomheden, ligesom der er vækst i andre afdelinger i huset. Det gælder for eksempel LandboSyds to datterselskaber og service med lønadministration.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det er vigtigt med en rolig og solid vækst over flere år, og det sker helt i overensstemmelse med den strategi 2020, som vi lancerede i 2016. Strategi 2020 havde klar og tydelig fokus på, hvad vi skal arbejde med til gavn for kunderne. Vi skal i år udvikle videre på strategien frem til 2024, og det kan vi gøre på et godt og positivt grundlag, siger Mogens Dall.