Der er sket meget med Hjørring Dyrskue siden begyndelsen i 1830'erne, hvor der blev arrangeret præmiepløjninger for de landmænd, som udmærkede sig i den disciplin. Sidste år besøgte omkring 29.000 mennesker dyrskuet, men står det til den nye dyrskueledelse, så kommer der endnu flere besøgende de kommende år.

- Vi har to succeskriterier: Vi vil rigtig gerne være 35.000 mennesker uden at dyrskuet udvikler sig til et kræmmermarked. Og så skal pladsen gerne være udsolgt med faglige udstillere, som føler at Hjørring Dyrskue er deres sted, hvor de bliver godt modtaget, siger formand for Hjørring Dyrskues bestyrelse, Jens Myhren.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi vil rigtig gerne være 35.000 mennesker uden at dyrskuet udvikler sig til et kræmmermarked.,

Jens Myhren, formand for Hjørring Dyrskues bestyrelse.

Flere nyheder end normalt

Efter den nye dyrskuebestyrelse blev valgt, er der arbejdet hårdt på at søsætte nye ideer. Normalt bliver der lanceret et par nyheder hvert år, men i år er der gjort en undtagelse. Eksempelvis er pladsen blevet udvidet med 2-3.000 kvadratmeter, og LandboNords telt med Madbazaren bliver placeret centralt på pladsen. Formand for udstillerudvalget, Jørgen Larsen, vurderer, at de nye initiativer fylder dobbelt så meget i år.

- Vi har egentlig sat flere initiativer i værk, end hvad der ellers har været god skik at gøre. Det har vi gjort fordi, ledelsen er blevet mere handlekraftig med den nye organisering. Selvom bestyrelsen er ny, så er vi mange, som har været med i flere år, så det skal nok gå, siger formand for udstillerudvalget, Jørgen Larsen.

Selv med de mange nye tiltag, så slår både Jens Myhren og Jørgen Larsen fast, at det stadig skal være med landbruget i centrum. Det skal fortsat være den top-ydende ko, som bliver bedømt i ringen, eller den top-ydende so, som ligger på skuet med sine grise.

- Det kan godt være, at de er friserede lidt mere i dagens anledning, men det er jo dyr, som er en del af en højt ydende produktion. De udstillede maskiner bruges ude i vores landbrug til at dyrke jorden, og sådan skal det være hele vejen rundt. Vi vil vise over for vores kollegaer, kunder og resten af samfundet hvad vi laver - og ikke mindst, at vi er stolte af det, siger Jens Myhren.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Populær markedsføring

Derfor var det også nærliggende at tage udgangspunkt i Charolais tyrekalven Maxim, da dyrskuet skulle lave en konkurrence på de sociale medier. Hver tredje uge, siden fødslen i marts, har Facebook-brugere haft mulighed for at gætte kalvens vægt og vinde billetter til dyrskuet.

- Vi er blevet mere bevidste omkring hvordan vi bruger vores markedsføringskroner, og her har vi blandt andet satset målrettet på de sociale medier. Der har for eksempel været vild aktivitet på vores Facebookside, når Maxim skulle vejes. På den måde er vi kommet i kontakt med nye grupper, som er blevet interesseret i at besøge Hjørring Dyrskue og ikke mindst få mulighed for at hilse på Maxim, siger Jørgen Larsen.