Formand for LDM kristiserer Arla for ikke at give afregningspriser, der kan give ordentlig indtjening til producenterne.

Konkurser, tvangssalg og udmeldinger. Foreningen af Mælkeproducenter kan se tilbage på et hårdt 2018. Arla's afregningspriser får en stor del af skylden for den negative udvikling.

- For et år siden kunne jeg juble over et godt resultat for 2017, men gode resultater er desværre ved at være enkeltstående, og der går for lang tid imellem dem. 2018 var vel et år på overlevelsesniveau, når vi ser på afregningsprisen. Vi skal kunne overleve på den pris, men der er ikke overskud til en ordentlig honorering af ejer og normalt vedligehold for en gennemsnitlig producent, sagde Kjartan Poulsen ved foreningens generalforsamling i Aars.

I løbet af 2018 er en del mælkeproduktionsejendomme sat til salg, en stor andel af dem på grund af konkurs eller tvangssalg. Kjartan Poulsen mener at dette skyldes resultatet af en utilstrækkelig politik fra EU og Christiansborg. Manglende rettidig omhu fra andelsselskabers side og et uforudset skub fra århundredets tørke i 2018.

Formanden mener, at et organiseret system, som motiverer til at reducere produktionen i lavprisperioder, kan være vejen frem.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

- Det er et ufravigeligt krav fra LDM, at Arla Foods skal afregne danske andelshavere med en pris, som dækker produktionsomkostningerne for mindst 80-90 procent af andelshaverne. Vi skal alle sammen forbedre os hele tiden, det gælder både producenter og mejeri. Producenterne har forbedret sig betydeligt, fremgår det af Seges opgørelser, og Arla Foods sparer, men afregningsprisen faldt alligevel i 2018, sagde Kjartan Poulsen i sin beretning.

Bedre priser er vejen frem

LDM er skuffet over Arla Food og de mange krav til producenterne.

- Den måde Arla Foods bruger for at forbedre sig går for tiden ud på at lægge omkostninger over på andelshaverne, fradraget til indtransport er steget med 15 procent på to år, vi skal investere i nye tankstudse, i øget opbevaringskapacitet, i forbedrede adgangsforhold og så videre. Pengene kommer tilbage i form af højere afregningspris, får vi at vide. Desværre er deres beregninger ikke lagt frem, og desværre er det svært altid at tro på det.

- Intensionen er tydelig nok. Jo flere omkostninger andelshaverne betaler, jo højere afregningspris, jo bedre står mejeriet i sammenligning med Frieslandcampina og de andre europæiske mejerier, og jo højere bonus er der til ledelsen. Tillykke. Forbedringen for andelshaverne går nok i nul.

- Vi savner i den grad et mejeri og et repræsentantskab, som fokuserer på tre prioriteringer, afregningspris, afregningspris og afregningspris frem for volumen og eget velbefindende, sagde formanden.