Danmarks Charolaisforening oplever større tilslutning af medlemmer og større salg af sæd. Foreningens bestyrelse og udvalg har i en periode arbejdet på at sikre, at racen og foreningen stadig udvikler sig, og indsatsen bærer nu frugt.

En igangværende kampagne for at få nye medlemmer har givet gode resultater. Konkurrencen om at skaffe endnu flere medlemmer løber resten af året.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det er afgørende for racens fremtid, at der er unge mennesker, der fatter interesse for arbejdet med Charolais i en tidlig alder, siger Jørgen Skov Nielsen, Danmarks Charolaisforening. 

Foreningens ungdomsudvalg oplever en stor tilslutning af unge mennesker til udvalgets arrangementer og aktiviteter. 

Fremgang i salg af sæd

Foreningens økonomi hænger tæt sammen med antallet af betalende medlemmer og salg af sæd. 

- Desværre har sædsalget været faldende i en periode, især var anvendelsen til produktionskrydsning for nedadgående. Derfor blev der i sommer udarbejdet en pjece om produktionskrydsning, som blev sendt til alle mælkeproducenter i Danmark. Resultatet er indtil videre positivt – den negative tendens i salget af sæd er vendt til fremgang.

I de seneste 12 måneder er der solgt knap tre procent mere sæd end året før.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det, der fokuseres på i pjecen er, at Charolais giver lige så mange letfødte kalve som tilsvarende racer, samtidig med at racen er meget konkurrencedygtig på vækst, slagteform og ikke mindst fodereffektivitet. Det vil sige de egenskaber, som er vigtige for indtjeningen i kødproduktionen – både i renavl og krydsning.

Omkring 62 procent af den anvendte sæd anvendes til renavl, mens resten bruges til krydsning primært på malkekøer. Cirka 5,5 procent af den anvendte kødracesæd i Danmark er af Charolais.