Fødevarevirksomheden Ardo, der holder til på henholdsvis Fyn og Falster, har netop sendt de første to containere med i alt 160 ton økologiske rødbeder og rodfrugtmix til en ny kunde i USA. Inden længe sender virksomheden også 260 ton økologiske ærter fra danske avlere samme vej.

Den eksportansvarlige, Al Soto, forventer, at virksomhedens eksport til det amerikanske marked vil vokse i de kommende år.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Jeg ser et stort potentiale. Danmark er et økologisk fyrtårn, og det giver store muligheder på eksportmarkeder som USA, siger Al Soto og påpeger, at det vækker tillid, at de danske øko-varer er statskontrollerede, og at danskerne selv er så vilde med dem, at Danmark har den største økologiske markedsandel i verden.

- Jeg oplever desuden, at det er et utroligt stærkt salgsargument overfor internationale indkøbere, at Danmark er et GMO-frit land, samt at vores økologiske produkter selvfølgelig er GMO-fri. De amerikanske forbrugere er meget optagede af GMO-diskussionen, og derfor er Danmark et interessant land at importere fødevarer fra, forklarer Al Soto.

Eksport firedoblet

Ifølge export manager i Økologisk Landsforening, Helene Birk, vil markeder udenfor EU - som eksempelvis USA og Kina - komme til at spille en voksende rolle i eksporten af økologiske fødevarer. Øko-eksporten er firedoblet på syv år.

- Danske øko-virksomheder bliver i udlandet betragtet som økologi-eksperter og opfattet som professionelle og innovative. Danmark er desuden kendt for høj fødevarekvalitet og fødevaresikkerhed, og det vækker interesse hos internationale indkøbere rundt omkring i verden, siger hun og understreger, at Ardo netop forstår at tilpasse produkter til det konkrete eksportmarked.

Suppe hitter

Ud over frosne rodfrugter og ærter, ser Ardo også et potentiale i at eksportere suppe til det amerikanske marked.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Virksomheden har udviklet en serie økologiske supper af danske råvarer; rodfrugtsuppe, ærtesuppe, jordskok/pastinaksuppe, som kommer i handlen i Rema 1000 på det danske marked her i januar, siger Al Soto.

Senere på året bliver de lanceret i andre kæder, og meget tyder på, at de også er på vej til udlandet.

Ardo havde sidste år besøg af en amerikansk kunde, som blev så begejstret for supperne, at Ardo har udviklet en suppe, som er målrettet de amerikanske smagsløg på basis af den populære butternut squash.

- Kunden er helt vild med vores økologiske supper, og han tror, at de bliver et stort hit i USA, siger Al Soto.