Det er de asiatiske og latinamerikanske vækstøkonomier, der sætter fart i væksttoget i den globale mejeriindustri.

Og de suser forbi Arla Foods, der står tilbage på perronen og derfra må prøv at tage markedsandele fra konkurrenterne på sit stagnerende, vesteuropæiske marked. Det skriver Dagbladet Børsen. 

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ifølge nye tal fra Euromonitor vil Asien med en volumenvækst på mejeriprodukter på fem-seks procent i de kommende år trække voldsomt fra Vesteuropa, hvor væksten vil være under en procent i samme periode.

- Men det er svært for Arla at komme med på væksttoget, da det vil kræve, at man investerer i lokal mælkeproduktion, siger Henning Otte Hansen, der er økonom og seniorrådgiver ved Fødevareøkonomisk Institut under Københavns Universitet, til Børsen og fortæstter:

- For Arla vil det være en stor opgave at udvikle vækstmarkederne i Asien. Dels er der tale om meget fjerne markeder, hvor Arla ikke har samme markedskendskab som i Europa. Dels vil salg i disse områder i vid udstrækning være baseret på lokal produktion.