Med SuperSteer forøges akselafstanden på New Holland TG 285 med 30 centimeter i forhold til modellerne med standard foraksel eller den affjedrede foraksel. Den forøgede akselafstand er med til at give traktoren en større stabilitet.

Da styreudslaget samtidig øges fra 55 grader på standardakslen til hele 65 grader på modellerne med SuperSteer, gives der fuld kompensation for den længere akselafstand, og venderadius for SuperSteer er betydelig mindre end for de to øvrige akseltyper.

Artiklen fortsætter efter annoncen

På grund af det specielle design på SuperSteer, hvor forhjulene har plads til at dreje forbi forbroen, forøges venderadius ikke nævneværdigt ved arbejdsopgaver, som kræver reduceret sporvidde.

Power og komfort er kendetegnet

New Holland TG 285, som vi har været i marken for at prøve, bygges på CNHs fabrik i Racine, USA.

Med et moment på små 1.400 Nm og en maksimal ydelse på den anden side af de 300 hestekræfter, er trækkraften imponerende, og den syv-furede Besson plov gav på intet tidspunkt traktoren problemer.

Funktionen af den amerikanske hydraulik lever ikke helt op til europæisk standard, og specielt omkring betjening og autofunktioner på liften halter den store amerikaner lidt efter sine europæiske konkurrenter.

På førerkomforten er situationen til gengæld omvendt. Her fornemmer man klart, at kabinen er bygget til meget lange arbejdsdage på den nordamerikanske prærie, og at der er kræset for førerkomforten. Det gælder specielt det fremragende klimaanlæg, der uanset temperaturen uden for sørger for at holde en behagelig temperatur i kabinen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Betjeningen af transmissionen, liften og de eksterne olieudtag er samlet i et kombineret armlæn og kontrolenhed, som følger sædets bevægelser og er derfor altid inden for bekvem rækkevidde.

Fra det luksuriøse sæde har føreren et godt udsyn hele vejen rundt omkring traktoren. Specielt fremad giver den store forrude fra loft til gulv og traktorens slanke konstruktion et eminent udsyn.

Motorer med 24 ventiler

På den amerikanske fabrik bygges TG-serien i fire varianter fra 210 - 283 hestekræfter. Men på grund af konkurrencen fra den europæisk byggede New Holland TM 190 markedsføres kun de tre største modeller fra 231 hestekræfter og opefter her i landet.

Alle modeller har en elektronisk styret 8,3 liters motor med turbo og luft til luft intercooler. Motorerne har 24-ventilet topstykke og opfylder de nyeste emissionskrav.

Artiklen fortsætter efter annoncen

TG 285 har en nominel effekt på 283 ISO heste ved 2.200 o/min., og motorens maksimale effekt på 311 ISO heste nås allerede ved 2.000 o/min.

ISO-heste vil sige, at effekten er målt på den bare motor uden generator, køleventilator og andet udstyr.

18 gear uden kobling

TG-serien arbejder med en 18 trins PowerShift-transmission, hvor der kan skiftes imellem samtlige gear uden at koblingspedalen skal aktiveres.

Gearskifte samt valg af kørselsretning sker med et joystick i armlænets betjeningspanel. Igangsætning sker ved, at gearvælgeren vippes fremad for forlæns kørsel og bagud for at bakke. Skift af gear sker med to kontakter, der er integrerede i gearvælgeren.

Såvel gearskiftet som retningsskifte fungerer fint, og specielt når traktoren er belastet, sker gearskiftet meget blødt.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Transmissionen har flere programmeringsfaser, og eksempelvis kan føreren forvælge i hvilket gear, traktoren skal sætte i gang, og hvilket gear der skal skiftes til, når der ændres kørselsretning.

Ud over disse muligheder for programmeringer indeholder transmissionen tre auto-funktioner.

Først autofunktion, som er en funktion, der aktiveres med en kontakt ved siden af liftens hæve/sænke kontakt.

Denne funktion anvendes, når traktoren nærmer sig forageren, og man ønsker at reducere hastigheden. Med et enkelt tryk på kontakten reduceres hastigheden med op til fire gear, og efter, der er vendt på forageren, og redskabet igen er i jorden, trykkes der igen på kontakten, og transmissionen går igen op i det valgte gear.

Auto-mark og vej

Den anden automatikfunktion er en auto-mark som kan anvendes i gearene et til tolv. Pløjer man eksempelvis i syvende gear og aktiverer auto-mark funktionen, vil transmissionen automatisk skifte til et lavere gear, hvis traktoren møder en bakke, og omdrejningerne på motoren bliver presset ned. Når stigningen er passeret, og ploven igen bliver lettere at trække, går transmissionen igen op i syvende gear.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Under testen blev autofunktionen afprøvet på en meget kuperet mark, og på de skrappeste stigninger gik transmissionen automatisk op til tre trin ned for at klare forhindringen. Såvel ned- som opgearingen foregik meget blødt, og i stedet for at sidde og trykke på gearvælgeren kunne føreren koncentrere sig om at pløje og køre traktor.

Tredje autofunktion anvendes under transport og kan vælges i 13. - 18. gear. Lige som i marken aflaster automatikken føreren og giver ham mulighed for at koncentrere sig om trafikken frem for at skifte gear.

Effektiv lift med skønhedsfejl

Såvel liftens kapacitet med en løfteevne på over 10 ton, og hydrauliksystemets kapacitet på 146 liter pr. minut fejler bestemt ikke noget. Det samme gør fingerspidsbetjeningen af de fire dobbeltvirkende udtag heller ikke. Der, hvor den amerikanske New Holland mangler den sidste finish, er på liftbetjeningen og på et decideret foragerautomatiksystem, som findes på mange europæiske traktorer.

Specielt håndtaget til positionskontrollen virker efter min mening for slasket og er vanskeligt at håndtere. Derimod er håndtaget til vægtoverføringen lettere at gå til, og funktionen af selve vægtoverføringen er god.

På langt de fleste arealer giver vægtoverføringen god kontrol med ploven, men i ekstremer, hvor vægtoverføringen ikke helt slår til, er det meget svært at foretage en manuel korrektion af systemet, uden at reaktionen bliver for voldsom.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Håndtagene til betjening af de fire fjernudtag er placerede i armlænets kontrolpanel og kan betjenes med højre hånds fingerspidser.

Med drejekontakter, som er placerede under armlænets støttepude, kan oliemængden på de enkelte ventiler justeres fra 8 - 95 l/min. På præstationsmonitoren, som er monteret i forreste højre kabinestolpe, har føreren mulighed for at programmere i hvor lang tid, de enkelte udtag skal være aktive. Når timeren på de enkelte ventiler først er indkodede, skal der kun en hurtig bevægelse af udtagets kontrolhåndtag til for at aktivere ventilen.

Ud over de fire dobbeltvirkende udtag findes der bag på New Holland TG 285 to store hydraulikkoblinger og en mindre kobling. TG"eren er dermed forberedt for Load Sensing styring af eksempelvis gyllevogne og roeoptagere.

Ægte differentialespærre på forakslen

For at sikre optimal trækkraft på forhjulene indkobles forakslens differentialespærre automatisk, når differentialespærret på bagakslen aktiveres.

Både spærre og firehjulstræk kan indkobles manuelt eller ved hjælp af en auto-funktion, der automatisk styrer ud- og indkobling af firhjulstrækket og differentialespærrene i forhold til hastighed, liftens position og brug af bremserne.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Rummelig kabine

Kabinen på TG 285 er usædvanlig rummelig og udstyret med teknik ud over det sædvanlige. Eksempelvis hører automatisk klimaanlæg og elektronisk indstilling af sidespejlene med til standardudstyret. Lygteføringen omfatter en HDI lampe på bagerste højre skærm. Lampen giver et fantastisk lys, som får alle andre arbejdslamper til at blegne.

Indretningen i kabinen er lidt speciel, idet alle instrumenter er placerede i førerhusets forreste højre stolpe. Under rattet, hvor instrumenterne normalt er placeret på en traktor, findes der kun et par kontakter.

For at rense kabinefilter skal man på mange traktorer enten være lidt af en akrobat eller have fat i en stige. Sådan er det ikke på TG, hvor filtret meget fikst er placeret under kabinen og kan renses og udskiftes fra jorden. Filtret er i øvrigt af samme type, som anvendes til rensning af motorens indsugningsluft, og føreren får derfor samme høje luftkvalitet som motoren.

I kabinen er der gode opbevaringsbokse og flere steder er der etableret el-stik, så elektronisk udstyr let kan tilsluttes.372402-1