Hvis samarbejdet mellem landmand og maskinstation skal være velfungerende, så skal begge parter have lov til at stille krav til samarbejdet. Det er tit småting, der skal skrues på, for at samarbejdet forbedres, men det er nødvendigt med god kommunikation og forventningsafstemning.

Det har rådgivningsvirksomheden Landbo Limfjorden sat fokus på, og planlægger derfor et kursus, hvor der vil blive præsenteret information, viden og gode råd til at styrke samarbejdet mellem landmænd og maskinstationer. Såvel landmænd som maskinstationer kan deltage på kurset.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Maskinstation passer marken

Planteavlskonsulent hos Landbo Limfjord, Sven Erik Pindstrup forklarer, at eksempelvis kvægbrugere i dag har specialiseret sig i arbejdet i stalden, og derfor bliver mange markopgaver udliciteret til maskinstationen.

- Maskinstationerne skal have styr på tingene, og deres grej skal være i orden, så de kan udføre opgaverne. Landmanden skal kunne stille krav til sin maskinstation, men det samme skal maskinstationen kunne til landmanden, forklarer Sven Erik Pindstrup.

Fælles opgave

En del af de landmænd Sven Erik Pindstrup er i kontakt med gennem sit arbejde som planteavlskonsulent, vælger at udføre noget af markarbejdet selv, blandt andet pløjningen. Herefter varetager maskinstationen typisk såning, gylleudkørsel og så videre.

Derfor er det vigtigt, at landmanden og maskinstationen er på det rene med, hvad der forventes. Sven Erik Pindstrup forklarer, at der blandt andet skal være enighed om, hvordan marken reelt skal "afleveres", så maskinstationen kan tilså den bedst muligt.

- Det er en fælles opgave mellem maskinstationen og landmanden at få lavet et godt såbed, understreger Sven Erik Pindstrup.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Et eksempel

Sven Erik Pindstrup kommer med et eksempel på en situation, hvor det på forhånd er en god idé, at landmanden og folkene fra maskinstationen har afstemt deres forventninger:

- Maskinstationen kommer for at så majs. Såmaskinen er ny og flot, og den er indstillet helt korrekt. Men landmanden har selv pløjet, og jorden er løs og ujævn, og der ligger flere store sten. Hvad skal traktorføreren gøre? Skal han gøre henover stenene, og ødelægge sin såmaskine, eller skal han løfte maskinen, til han er forbi stenen, og dermed lave et hul i såningen?

Krav til maskinstationen

Ifølge Sven Erik Pindstrup kan landmand med rette stille en række krav til den maskinstation, han hyrer til at udføre opgaver på sin jord. Hele generelt kan landmanden med forvente, at maskinstationens ansatte har viden om det arbejde, de skal udføre i marken og om de maskiner, de skal betjene.

- Landmanden kan forvente, at folkene fra maskinstationen har styr på at indstille maskinerne korrekt, for eksempel indstille såmaskinen efter frøstørrelse, og foretage korrekte indstillinger eksempelvis i forhold til placering af startgødning, mener Sven Erik Pindstrup.

Krav til landmanden

Men hvis samarbejdet skal fungere, og munde ud i veldrevne marker, så kræver det også, at maskinstationen får lov til at stille krav til en række forhold, der skal være i orden, for at arbejdet kan udføres optimalt.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Et af de forhold, der fremhæves af maskinstationerne selv er veje og adgangsforhold.

Svend Erik Pindstrup forklarer, at det især ved gyllekørsel er væsentligt, at landmanden sørger for at veje og indkørsler er af god kvalitet, og at der er god adgangsforhold omkring gylletankene.

- Det kan også være en fordel for alle parter, hvis landmanden på forhånd overvejer om der kan laves "smutveje" for eksempel gennem læhegn eller lignende. Det kan måske spare et minut hver vej, og ved kørsel af 300-400 læs, så kan det bliver til mange timer sparet, siger Sven Erik Pindstrup.

Dialog og viden

Landbo Limfjord har afholdt flere kurser med fokus på samarbejdet mellem landmænd og maskinstationer, og også denne gang har der været stor forhåndsinteresse for kurset.

- Sådan et kursus skaber en god kontakt og mulighed for dialog. Maskinstationerne får mulighed for at få et bedre billede af hvem deres kunder er, og hvilke opgaver, der skal løses hos dem. Det kan de indrette deres indkøb efter, forklarer Sven Erik Pindstrup.

Artiklen fortsætter efter annoncen

På kurset er der også mulighed for at få opdateret sin faglige viden om markdrift, produktion af grovfoder med mere, og ifølge Sven Erik Pindstrup er det gavnligt, fordi viden sikrer en bedre forståelse, og gør, at folk tager ejerskab. Og det kommer både maskinstation og landmand til gode.

Små ændringer

- Det er tit småting, der skal ændres for at få det hele til at glide, og tænker vi os om, kan vi lave noget hensigtsmæssigt. Den ene part får lavet et bedre arbejde i sine marker, og den anden part kan få sit grej til at holde længere. Det er mere effektivt og billigere for alle, mener Sven Erik Pindstrup.