Maskinproducenterne slås i øjeblikket med højde-, længde- samt vægtgrænser. Landbrugsmaskiner er kommet til det punkt, hvor der skal optimeres på de eksisterende komponenter for at udnytte materialet yderligere. Tyske Krampe sikrer et ekstra læs på 800 kg ved at lave et vognlad af aluminium.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Ved at vi har gjort vognladet 800 kg lettere, får vi også 800 kg mere i nyttelast, fortæller Frank Meibes, eksportchef ved Krampe.

- Vognen, der læsser 42 kubikmeter, hedder Bandit 800 ALU og har en totalvægt på 31 ton, forklarer Frank Meibes, som også kan fortælle, at aflæsseformen er ved hjælp af et vandrende gummibånd i hele bundbredden som også kendes fra den øvrige Bandit-vognserie.

- Det er faktisk den eneste måde vi kan få materialet ud af vognen på, fortæller Frank Meibes og fortsætter:

- Aluminium og tip er en dårlig kombination, idet al vægt vil blive samlet ét sted, når der skal tippes, og da aluminium er et forholdsvis blødt materiale, rækker teknologien ikke til at løse det problem lige nu, tilføjer Frank Meibes.

Krampe har tre års erfaring i det rullende gummibånd-aflæssersystem, og Frank Meibes fortæller, at Krampe på nuværende tidspunkt har 60 Bandit-vogne kørende rundt om hos kunderne.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vognens arbejdsopgaver kan pludselig blive meget mere alsidige med de hydrauliske nedklappelige sider, som vi tilbyder til Bandit-serien og som også kan fås på den nye alu-vogn, påpeger Frank Meibes.

Bremseeffekt stiger sammen med vægten

Krampe har et bremsesystem, der arbejder sammen med vægten på vognen. Jo mere vægt der læsses i vognen, jo mere bremser vognen.

- Systemet er ret enkelt: Jo mere vægt der lægges på ventilen under vognens vognkasse, jo mere vil ventilen påvirke vognens luftbremser, og jo kraftigere vil vognen bremse, forklarer Frank Meibes. Han påpeger, at en tom vogn ikke har brug for nær så meget bremseevne som ved fuld last, og når systemet selv regulerer bremseevnen, vil det give en meget bedre komfort på vejen.

- Chaufføren vil lettere kunne håndtere nedbremsninger både ved tom kørsel og fuldt læs, siger han og tuilføjer:

- Dette bremsesystem er standard, hvis vognen vælges med luftudstyr.