Risgaardens Maskinstation ved Skals i det midtjyske fik til sæson 2017 leveret den første boogie-kartoffeloptager fra Grimme. Navnet er Grimme EVO 290 og hovedårsagen til den lidt utraditionelle boogie-undervogn på maskinen er tankkapaciteten, som ligger på hele ni ton.

Hos den midtjyske maskinstation har den nye Grimme-optager allerede vækket stor tilfredshed efter den første sæson med maskinen i marken:

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det er lidt ligesom med en mejetærsker - jo større tank, jo mere kapacitet er der bare i maskinen.

- Carsten Jensen, indehaver Risgaardens Maskinstation

- Det er som at gå fra en fem til en seks rysters mejetærsker, fortæller Carsten Jensen, som er indehaver og anden generation af Risgaard, som i dag driver 600 hektar jord samt en svineproduktion af 86.000 smågrise, hvoraf cirka 74.000 bliver solgt ved 30 kg og de resterende 10-12.000bliver til slagtesvin.

Foruden svineproduktion og planteavl driver man også entreprenørforretning, vognmandsforretning samt maskinstation, hvor kartoffelhåndteringen blandt andet er et område i vækst.

- Det er hundred procent industri-kartofler vi beskæftiger os med, og med udsigten til en stigning af aktiviteterne inden for området, synes vi, at den nye Grimme-optager med større tankkapacitet passer godt ind i, fortæller Carsten Jensen.

20 procent forøgelse

Den store ni ton tank betyder, at maskinstation nu kan nøjes med to aflæsninger i frakørselsvognene, og det sparer tid:

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Mange har en kornvogn på 15-16 ton, som bruges til frakørsel i kartoflerne. Med en ni ton tank passer det med, at vi kan fylde en hel vogn med blot to aflæsninger. Før skulle vi læsse i vognen tre gange for at fylde, og det er bestemt en stor fordel, at vi kan nøjes med to, fortæller Carsten Jensen.

- På Risgaard avlede vi i gennemsnit 600 tønder kartofler pr. hektar, og jo større tank vi har på maskinen, jo længere kommer vi.

- Det er lidt ligesom med en mejetærsker - jo større tank, jo mere kapacitet er der bare i maskinen.

Faktisk sammenligner Carsten Jensen overgangen fra den gamle to rækket SE-optager på enkeltaksel med 7,5 ton tank til den nye to rækket optager med ni ton tank, som at gå fra en fem rysteres mejetærsker til en seks rysteres:

- Til trods for, at sæson 2017 var en våd omgang at tage kartofler op af jorden i, så viste den nye optager sig fra sin gode side, og en kapacitetsforøgelse på 20 procent er ikke skudt helt ved siden af - især når vi kan komme til at tage kartofler op i noget ordentligt vejr, så er der en væsentlig kapacitetsforøgelse.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Kapaciteten er dog ikke kun blevet hævet på grund af en større tank. Risgaard nævner den nye hydrauliske styring på maskinen, som en væsentlig faktor for at øge kapaciteten.

Alt kan trimmes

Den nye optager hos Risgaardens Maskinstation er både leveret med Grimmes VarioDrive-system samt SpeedTronic. Salgschef Heine Hylleberg fra Grimme Skandinavien fremhæver de to systemer, som klare årsager til ikke bare en kapacitetsforøgelse - men også en renere færdigvare:

- Med VarioDrive trækkes optageren af traktorens PTO-aksel, som trækker en gearkasse, hvor der sidder en hydraulikmotor monteret. Det betyder, at jordkæderne kan styres uafhængig af PTO-omdrejningerne, forklarer Heine Hylleberg.

1. og 2. jordkæde, samt topkæde, kan under optagning trimmes så de går hurtigere eller langsommere i forhold til fremkørselshastigheden.

Han påpeger også SpeedTronic, som et væsentligt redskab til justering af optageren under kørsel:

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Her kan man ændre rensesystemet i form af pig-båndene løbende under kørsel, og faktisk kan båndene optimeres automatisk, afhængig af jordvægten på båndene, fortæller han.

- Hvis chaufføren bestemmer, at man ønsker 40 procent hastighed på pig-båndene for at opnå den ønskede renseeffekt. Så vil følere i systemet holde øje med hydrauliktrykket. Hvis optageren kører ned i en lavning, og der kommer mere jord på rensesystemet, så vil jordvægten øges, og hydrauliktrykket vil stige. Rensesystemet kan dermed selv hæve hastigheden på båndene for at opnå en ensartet renseeffekt.

Carsten Jensen fortæller, at systemet er vanedannende, og at indstillingen sker fra førersædet betyder, at man får det gjort.

- Hvis justeringen skal foretages mekanisk ude på maskinen, så ved vi, at det aldrig bliver gjort. Det har vi bestemt ikke fortrudt, at vi har fået monteret på vores maskine, fortæller den midtjyske maskinstationsejer.

Mere stabil maskine

Grimme EVO 290 er bygget op med en boogie-undervognen på maskinens venstre side, da det er her vægten fra tanken bliver størst ved fuld tank.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det betyder, at maskinen i højre side blot har en enkeltaksel, og her kunne vi faktisk godt tænke os nogle bredere dæk, end det er tilfældet på nuværende tidspunkt, fortæller Carsten Jensen.

Risgaard har monteret en 850 millimeter bred hjulmontering, men i det våde efterår i 2017 var denne hjulmontering ikke tilstrækkeligt.

- Jeg så dog på Agritechnica, at Grimme nu har muligheden for at sætte et 1.000 millimeter bredt dæk på i højre side, og det tror jeg, at vi vil overveje til sæson 2018.

Carsten Jensen fortæller desuden om en meget stabil maskine med boogie-undervognen, som ikke sender de samme vuggende bevægelser til traktoren.

- Vi kørte i efteråret med en forholdsvis stor traktor foran optageren i form af en John Deere 8345R. Det passede fint med denne størrelse traktor i det våde efterår, men en mindre traktor er nu at foretrække, og derfor har vi planer om at spænde en New Holland T7.270 foran optageren i sæson 2018.