Den daglige betjening fra Landbrugsstyrelsen i Augustenborg har et højere serviceniveau end det, som styrelsens folk i København i sin tid kunne byde på.

Det mener faglig direktør i Bæredygtigt Landbrug, Jørgen Evald Jensen. Han går dermed i rette med gentagne historier om den påståede mislykkede udflytning af statslige arbejdspladser fra København til provinsen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Jeg har endda oplevet, at medarbejderne i Augustenborg ringer tilbage på ubesvarede opkald og spørger, om der er noget, de kan hjælpe med. Første gang var jeg ved at falde ned af stolen. Den slags skete aldrig, når man ringede til København. Kundebetjeningen i dag er langt udover, hvad vi tidligere har oplevet, siger Jørgen Evald Jensen.

Meldingen kommer, efter at dagbladet Politiken den seneste tid - på ny - har sat fokus på udflytningen af statslige arbejdspladser. Ifølge Bæredygtigt Landbrug undlod Politiken at bruge udtalelser fra netop Jørgen Evald Jensen, fordi disse angiveligt ikke passede ind i avisens vinkling.

BL bakker op

Jørgen Evald Jensen er udover at være faglig direktør i Bæredygtigt Landbrug også landbrugsrådgiver. Han og mange øvrige rådgivere oplever, at de store EU-støttebeløb (grundbetalingen) udbetales hurtigere efter flytningen af styrelsens arbejdspladser fra hovedstaden til Sønderjylland.

- Generelt må jeg sige, at når man skal betjene folk i landområderne, er det en gigantisk fordel, at man også rekrutterer mennesker, som bor i de pågældende områder. Forståelses-barrieren bliver simpelthen mindre. Når en anden organisation tager Københavns parti, er vi ikke bange for at sige: Bæredygtigt Landbrug bakker 100 procent op om udflytningen af statslige arbejdspladser, siger Jørgen Evald Jensen.