Lyt til artiklen:

L&F: Lav klare regler for grøn kommunikation

00:00
Hastighed: ???x
01:53

Danish Crown har lagt sig fladt ned og meddelt Højesteret at de accepterer at de, da de anvendte udsagnene "klimakontrolleret gris" og "Dansk gris er mere klimavenlig, end du tror", ikke overholdt markedsføringslovens krav.

Desuden accepterer slagteriet et forbud mod at anvende udsagnene i enhver markedsføring fremadrettet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Og det får Landbrug & Fødevarer til at kalde på klarere regler på området, det skriver de i en pressemeddelelse.

Landbrug & Fødevarer har gennem hele sagen været optaget af, at der blev skabt klare linjer for, hvordan virksomheder må kommunikere om klimainitiativer.

- Det er vigtigt, at virksomhederne har mulighed for at kommunikere de bæredygtighedstiltag, som de investerer i. For kommunikationen er en vigtig brik i at kunne finansiere de investeringer, som er helt nødvendige i forhold til at nedbringe Co2-udledningerne, siger Flemming Nør-Pedersen, direktør for medlemmer og markeder i Landbrug & Fødevarer.

Flemming Nør-Pedersen har en klar opfordring til politikerne og myndighederne på baggrund af sagen, som har kørt i Vestre Landsret mellem Klimabevægelsen i Danmark og Dansk Vegetarisk Forenin på den ene side og Danish Crown og Landbrug & Fødevarer på den anden.

- Sagen har fra start vist, at reglerne for klimakommunikation har været alt for uklare. Der er ingen i sagen, som har ønsket at vildlede forbrugerne, og dommen fra Venstre Landsret er også et klart billede på, at mange hensyn skal vejes mod hinanden. Derfor vil vi opfordre politikerne og myndighederne til at blive helt klare på hensynet til dokumentation og muligheden for at kommunikere grønt. Det vil gavne både forbrugerne og virksomhederne, at der kommer klarhed, siger Flemming Nør-Pedersen.

Danish Crown lægger sig fladt ned: Vil ikke have klimasag i Højesteret

Se også:

Danish Crown lægger sig fladt ned: Vil ikke have klimasag i Højesteret