Dermed har Arla opfyldt alle de krav, som de svenske konkurrencemyndigheder Konkurrensverket stillede i forbindelse med fusionen mellem Arla og Milko i efteråret 2011.

Aftalen er godkendt af Konkurrensverket, som har vurderet, at dagligvarekæden Coop Sverige AB både har de kundskaber og de finansielle ressourcer, som skal til for at drive en fremtidssikret mejerivirksomhed i Grådö.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Konkurrensverkets krav betyder, at Grådö skal have en produktionskapacitet på mindst 50 mio. kg. friskvarer om året. Som et krav indgår alt inventar, som Arla overtog fra Milko, også i salget, dog ikke det udstyr som tilhører HB Grådö – et joint venture, som Arla og Milko havde før fusionen. Dette udstyr flyttes til andre Arla-mejerier, inden Coop overtager driften. Det er Coops egen opgave at finde rå mælk til mejeriet.

Arla og Milko fusionerede 1. November sidste år. Det betød, at Milkos andelshavere blev andelshavere i Arla. Som et fusionskrav besluttede Konkurrensverket, at Arla skulle sælge Grådö mejeri og fem af Milkos varemærker (Bärry, Tiger, Fjäll-yoghurt, Fjällfil og Bollnäsfil). Med salget af Grådö mejeri er alle fusionskravene nu opfyldt.

Coop overtager mejeriet i Grådö 1. oktober. Arla har 14 mejeri-anlæg i Sverige og omsatte i 2011 for 11 mia. danske kroner på det svenske marked.