Lovgivning skal baseres på fakta og fornuft – ikke på følelser
11. feb. 2022 | Indrykket af DTL A/S
I sidste måned stemte EU-Parlamentet nej til et forslag om tidsbegræsning på dyretransporter. Den helt rigtige beslutning, skriver DTL's direktør.
Indlæg af Thorsten Simonsen, direktør i DTL
Der var mange i svinebranchen, der åndede lettede op, da EU-Parlamentet i sidste måned stemte nej til et forslag om at sætte en grænse på otte timer for dyretransporter i Europa. Allerede dengang roste jeg EU-Parlamentet for at sætte fornuft og fakta over følelser – den ros fortjener de stadig.
Dyrene skal behandles ordentligt
For fakta er, at Danmark har en meget høj standard inden for transport af dyr. Det er den ene ting. Den anden er, at vi selvfølgelig skal behandle vores dyr ordentligt. Det gør vi også, og det er der en helt simpel grund til: Hvis dyrene ikke trives og behandles ordentligt, så performer de ikke optimalt. Hvis de ikke performer optimalt, så får svineproducenten i sidste ende et dårligere produkt. Et dårligere produkt koster på prisen. Så alle i branchen har selvfølgelig en interesse i at sikre dyrene de mest optimale vilkår.
Otte timers-regel havde kostet danske arbejdspladser
Fakta er også, at hvis forslaget om de otte timers transporttid var blevet stemt igennem, så havde det haft store konsekvenser for Danmark. Min vurdering er, at et ja til forslaget havde kostet 1/3 af de søer, vi har herhjemme. Det havde ikke kun kostet arbejdspladser i svinebranchen – også de mange følgebrancher, der bidrager til en stærk dansk økonomi, var blevet ramt: Slagterier, transportvirksomheder, foderstofproducenter, dyrlæger, håndværkere og så videre. Det havde ganske enkelt været katastrofalt.
Åben invitation til Niels Fuglsang
Derfor er jeg glad for, at EU-Parlamentet lod fakta stå over følelser. For det giver ingen faglig mening at sætte en tidsgrænse på otte timer for dyretransport. Til gengæld ærgrer det mig, at den danske EU-Parlamentariker og socialdemokrat, Niels Fuglsang, stemte for forslaget. I efteråret 2020 havde vi, i DTL, fornøjelsen af at have ham med på tur, hvor han oplevede hele eksporten, fra lastning i Danmark til aflæsning hos den tyske landmand. Her konstaterede han ved selvsyn, at grisene, vi transporterer, var veltilfredse.
Jeg ved ikke, om Niels Fuglsang har glemt de fakta, vi præsenterede ham for – eller det syn for sagen, han fik. I så fald vil jeg gerne invitere Niels Fuglsang på endnu en tur, som jeg håber, han tager imod. Så kan vi tage en snak om fakta og følelser, og jeg får mulighed for at spørge, hvorfor Niels Fuglsang ønsker at afskaffe arbejdspladser i Danmark. For det havde været konsekvensen af den lovgivning, han stemmer for nede i Bruxelles. Heldigvis gik det ikke så galt. Det skal vi alle være glade for.