Lyt til artiklen:

Arla holder fast i indtjeningen trods markedspres

00:00
Hastighed: ???x
02:27

Arlas omsætning for første halvår steg med 10,7 procent sammenlignet med samme periode sidste år.

7,1 milliarder euro rundede andelsselskabet ifølge en pressemeddelelse.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Omsætningsstigningen kommer som følge af gennemførte prisstigninger, men indtjeningen følger ikke takten.

Den gennemsnitlige Arlaindtjening er med en lille stigning på 0,1 eurocent på niveau med første halvår af 2022. Sammenligner man med den gennemsnittet for hele 2022, så halter indtjeningen bagefter med 5,4 eurocent/kg.

- Som ventet satte markedsforholdene vores brandede produkter under pres. Det lykkedes os dog at beskytte vores relative markedsandele mod vores konkurrenter, og jeg er glad for, at vi som planlagt var i stand til at sikre koncernens indtjening, en konkurrencedygtig mælkepris og halvårlig efterbetaling til vores andelshavere på 1,0 eurocent/kg mælk baseret på de halvårlige mængder, siger Peder Tuborgh, der er administrerende direktør for Arla Foods.

Arlas nettoresultat for halvåret landede på 103 millioner euro, svarende til 1,5 procent af omsætningen. I samme periode sidste år landede selskabet 3 procent.

Nedjustering

Arla forventer, at markedet vil rette sig over tid. Men på kort sigt er udsigterne usikre, trods en opblødning i inflationen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi forventer, at inflationen og dens indflydelse på forbrugsmønstrene fortsat vil præge resten af 2023 ved at lægge pres på volumenerne for brandede produkter på de fleste markeder. Vi forventer dog, at en stigning i den underliggende kategorivækst vil bidrage til et langsomt opsving i væksten for brandede produkter, siger Peder Tuborgh.

Arla nedjusterer sine forventningerne til omsætningen for hele året til niveauet 13,2-13,7 milliarder euro og forventer at levere et overskud i intervallet 2,8-3,0 procent af omsætningen, hvor man tidligere ventede mellem 2,8-3,2 procent af omsætningen.