Lyt til artiklen:

Fuldt elektrisk selvkørende mixervogn

00:00
Hastighed: ???x
03:26

EUROTIER: Strautmann præsenterer med egne ord en verdensnyhed på Eurotier, når virksomheden viser en fuldt elektrisk, selvkørende fuldfodervogn.

Vognen er en prototype, hvor Strautman har konverteret en Sherpa 140 til elektrisk drift, og derfor har Strautmann døbt modellen e-Sherpa 140. Men det elektriske drev vil også blive tilbudt i den nye modelserie - Primus - som dog først forventes på markedet i 2024. Den elektriske version bliver Primus 400, og her bliver navnet ikke overraskende e-Primus 400.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det er de mindre, selvkørende mixervogne med en enkelt vertikal snegl og kapacitet fra 11 til 16,5 kubikmeter, som Strautmann tilbyder i elektriske versioner.

Hos Strautmann ser man et særligt stort perspektiv i de elektrisk drevne, selvkørende mixervogne på bedrifter, der selv producerer strøm fra for eksempel solceller eller biogas.

Andreas Haggeney, der er Strautmanns produktchef inden for fodringsteknik, mener, at økonomien i en elektrisk drevet fuldfodervogn er særdeles god, hvis man har egen strømproduktion og under forudsætning af de nuværende høje energipriser.

- Tilbagebetalingstiden kan være helt nede på tre-fire år, siger Andreas Haggeney.

Fuldt elektrisk

Sammenlignet med traditionel dieseldrift udmærker den elektriske selvkørende fuldfoderblander sig ifølge Strautmann ved et decentralt drevkoncept, som øger hele systemets ydeevne og systemeffektivitet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Der er ingen begrænsninger med hensyn til funktionalitet sammenlignet med den diesel- og hydraulik-drevne version af denne maskine, siger Andreas Haggeney.

Tre af fuldfodervognens fire elektriske motorer anvendes til de mest energikrævende funktioner som drivlinen, mixersneglen og fræserhovedet. Øvrige funktioner drives fortsat elektrohydraulisk og alle funktioner styres ud fra et overordnet mål om høj effektivitet.

AndreasHaggeney fremhæver, at eldrift grundlæggende er energieffektivt, fordi der ikke er noget energitab, som vi kender fra traditionelle motorer. Desuden er service betydeligt enklere og billigere sammenlignet med dieselmotorer.

Fuldfodervognen er forsynet med et vandkølet batteri, som ved hjælp af et avanceret batteri-styringssystem varmer batteriet om vinteren og køler det om sommeren.

100 timers drift

En enkelt opladning af mixervognens batteri giver ifølge Andreas Haggeney tilstrækkelig el-kapacitet til blanding og udfodring af op til 16 ton fuldfoder. Han siger, at det svarer til tre-fire mix og foder til op til 300 malkende køer.

Artiklen fortsætter efter annoncen

rich-media-4
Prototypen, som vises på Eurotier, har allerede haft 100 timers driftstid på et kvægbrug. Pressefoto.

Andreas Haggeney fortæller, at den prototype, som vises på Eurotier, allerede har kørt på en bedrift med 120 køer plus opdræt i mere end 100 timer. Og erfaringen er foreløbig god.

- Vi er meget tilfredse. Det elektriske virker godt, og vi er imponerede over dens power, siger Andreas Heggeney.

Han fortæller, at batteriet kan klare flere end 4000 opladninger og har derefter stadig en kapacitet på 80 procent.

Den elektrisk drevne fuldfodervogn har ifølge Andreas Heggeney en række fordele sammenlignet med de dieseldrevne.

- Der er reducerede emissioner, for eksempel støj og udstødningsgasser. Samtidig sætter eldrift landmanden i stand til effektivt at bruge sin egenproducerede energi, hvilket hjælper med effektivt at reducere energiomkostningerne samtidig med, at det bidrager yderligere til bæredygtigt og klimavenligt landbrug.