Abonnementsartikel

Laktosefri minimælk er i vækst og Arla forventer stigning på 20 procent.

Økologisk laktosefri minimælk er seneste skud på stammen i en lang række af nyheder inden for laktosefri produkter hos Arla. Og allerede nu har mælken fået godt tag i danskerne. Arla melder, at hele kategorien af laktosefri mælk er i vækst og forventer en stigning på 20 pct. om året frem mod 2020.

Det skriver Arla i en pressemeddelelse.

I Arla oplever man nemlig en stor efterspørgsel på laktosefri produkter blandt danskere, der er intolerante og blandt danskere, der gerne vil leve et liv uden laktose:

- Laktosefri er gået mainstream. Alene i løbet af 2017 vækstede vores Arla laktosefri-serie med 30 pct. Og vi oplever, at forbrugere over hele landet i stigende grand efterspørger laktosefri produkter som fx yoghurt, smør og mælk,siger Søren Bang Rasmussen, der er ansvarlig for Arla Laktosefri-brandet i Arla Danmark.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

- Mælk er dog klart favoritten hos danskerne. Fra 2016 til 2017 voksede salget af laktosefri mælk med 18 pct., siger Søren Bang.

Mælkekategorien vokser

I januar i år lancerede Arla en økologisk laktosefri minimælk. Minimælk er i forvejen den mest solgte mælk herhjemme, og den laktosefri variant fik hurtigt også tag i danskerne med et salg på indtil videre ca. 7.500 tons.

- For at imødekomme den stigende interesse for laktosefri mælk følger vi trop i efteråret med en ny laktosefri mælk ? nemlig sødmælk,siger Søren Bang Rasmussen og fortsætter:

- Vi forventer samtidig, at vi kun har set toppen af isbjerget. I Sverige har de i mange år haft en forkærlighed for laktosefri mælk, og sidste år blev der solgt ca. 76 mio. liter laktosefri mælk i vores naboland. Herhjemme forventer vi, at salget af laktosefri mælk vil vokse med 20 pct. om året frem mod 2020.

SSV