Maskinbladet, Tyskland

Tre modeller i en ny Xerion-serie afløser den tidligere serie, og den nye serie får premiere på Agritechnica. Serien strækker sig over tre modeller: Xerion 4000, 4500 samt 5000. Modellerne har gennemgået en række ændringer med blandt andet en ny rammeopbygning, nye motorer og et nyt udseende.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Noget af det første, man bemærker på de nye Xerion-traktorer, er at det karakteristiske udstødningsrør, som altid har været placeret i fronten af traktoren ved motoren, nu er væk.

Dette skyldes en af de største nyheder på traktoren, nemlig at motorerne fra CAT nu er skiftet ud med motorer fra Mercedes-Benz, og som opfylder de nye Tier 4 final krav med SCR-teknologi.

- Dette er den helt store grund til, at udstødningsrøret er flyttet, idet der skal sidde en SCR-katalysator i forbindelse med udstødningsrøret, fortæller Johannes Weisbrodt, produktspecialist på Claas Xerion.

Udstødningsrøret er nu placeret til højre under kabinen, hvor batterierne tidligere var placeret. Disse sidder nu i fronten af traktoren.

Tre modeller

De tre nye modeller yder fra 435 hestekræfter i Xerion 4000 til 530 hestekræfter i Xerion 5000. Alle modellerne kører med sekscylindrede motorer, hvor Xerion 4000 har en 10,6 liters motor, og 4500 og 5000 modellerne kører med 12,8 liters motorer. Efterbehandlingen foregår kun med SCR-katalysator, og hverken med DOC eller DPF-katalysator.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Hvordan det er muligt at opfylde Tier 4 final kravene uden yderligere brug af katalysator end SCR-delen, vil Claas ikke udtale sig om til Maskinbladet.

Ny rammeopbygning

På tidligere Xerion-modeller har rammen været svejset sammen i tværstiverne, som forbinder de to langsgående vanger.

- Nu er rammen boltet sammen, og det giver mere stabilitet i rammen og en større belastningsevne til tungt arbejde, idet rammen kan give sig mere, fortæller Johannes Weisbrodt.

Den nye ramme giver en akselafstand på 3,6 meter, hvilket er 10 centimeter kortere end tidligere, og dette resulterer i en venderadius på 5,7 meter, som er hele to meter mindre end på tidligere modeller.

- At rammen er boltet sammen, gør os i stand til at kunne levere en Xerion Saddel Trac igen, som dog kun er muligt på Xerion 4000, påpeger Johannes Weisbrodt. På Saddel Trac, er kabinen fastplaceret over motoren.

Artiklen fortsætter efter annoncen

To transmissioner

I den nye generation af Xerion-traktorer kan man vælge mellem to forskellige trinløse transmissioner.

- Begge transmissioner kommer fra tyske ZF, og forskellen ligger i prisen, hvor man kan tilvælge den transmission, som passer bedst til behovet, forklarer Johannes Weisbrodt.

ZF 5.0 Eccom har en tophastighed på 50 kilometer timen både i frem og bakgear, hvorimod ZF 4.5 Eccom har en begrænset bakhastighed på 30 kilometer i timen.

- ZF 4.5 transmissionen er 700 kg lettere, og prisen er også mindre, så hvis man ikke har behov for en Xerion med vendebar kabine, vil ZF 4.5 transmission være en billigere løsning.

De nye Xerion traktorer har op til seks fjernventiler bagpå og en samlet hydraulikkapacitet på 195 liter i minuttet. Saddel Trac versionen giver dog 250 liter i minuttet ved 1.980 motoromdrejninger i LS udtagene.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Dieseltanken er på 930 liter, og 120 liter AdBlue tank. Der er mulighed for yderligere 109 liter brændstoftank som ekstraudstyr.

Den nye Xerion-serie

Xerion 4000 - 435 hestekræfter fra en 10,6 liters Mercedes-Benz motor. 2100 NM

Xerion 4500 - 490 hestekræfter fra en 12,8 liters Mercedes-Benz motor. 2300 NM

Xerion 5000 - 530 hestekræfter fra en 12,8 liters Mercedes-Benz motor. 2450 NM

Artiklen fortsætter efter annoncen

Alle modeller fås med vendbar eller fastmonteret kabine i midten, men Xerion 4000 kan fås i Saddel Trac version, hvor kabinen er fastmonteret over motoren.