Så er der nyt fra JCB. Den store, britiske maskinproducent brugte et par dage i september på at præsentere sine seneste kreationer for den europæiske maskinpresse, hvor MASKIN|teknik naturligvis var repræsenteret.

Den overordnede overskrift for de ting, JCB arbejder på i disse år, er at bringe sine produktserier frem til Tier 4 Final standarderne, men der har også været tid til at se på andre praktiske forbedringer samt lanceringer af maskiner i helt nye vægtklasser.

Artiklen fortsætter efter annoncen

I forhold til sidstnævnte er der især én gravemaskine, der skiller sig ud. Således er den spritnye 100C-1 den første gravemaskine på ti tons i JCB-regi. Den bliver dermed det sidste skud på stammen inden for JCB's opdaterede serie af mellemstore minigravere med efternavnet C-1.

Den nye ti-tons maskine lever, naturligvis fristes man til at sige, op til Tier 4 Final standarderne, og motoren er en JCB by Kohler. Selve maskinen er bygget op på samme ramme som lillebroderen 86C-1 på 8,5 tons, men motorkraft, rækkevidde og hydraulisk flow er større på den nye model. Derudover leveres den med JCB's nye førerkabine, hvor der er gjort lidt ekstra ud af plads og udsyn.

Rotortilt som standard

I Danmark er det som bekendt Nicolaisen & Larsen, der importerer JCB's maskiner.

- Vi forventer, at vi kan have ti-tons modellen i Danmark til januar 2015. Det bliver med aircondition som standard, og ligesom med otte-tons modellen er maskinerne født med high- og lowflowudtag, som gør det muligt at montere rotortilt, siger Dennis Faurby, salgschef ved Nicolaisen & Larsen.

Han fortæller videre, at maskinen også er udstyret med det såkaldte Auto Idle, som helt banalt går ud på, at den automatisk går ned i tomgang, når man slipper joysticket.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Som udgangspunkt er gravemaskiner i denne vægtklasse udstyret med spejl i hver side, og hvis man vil den blinde vinkel til livs, som er omkring maskinens højre bagende, fortæller Dennis Faurby, at man kan vælge et vidvinkelspejl til dette område som ekstraudstyr.

Den første opdaterede maskine af de mellemstore gravemaskiner var 8,5-tons udgaven, som både kom som 86C-1 med traditionel bagende samt 85Z-1 med kort bagende. At denne størrelse var den første, der blev lanceret, skyldes ifølge Dennis Faurby, at denne vægtklasse sælger bedst.

Efterfølgende har JCB også lanceret udgaven på 6,5-tons - også denne gang både med traditionel og forkortet bagende i skikkelse af 67C-1 og 65R-1.

- 65- og 67-modellerne har afløst 8065 RTS, og jeg regner med at kunne præsentere én af dem på Agromek senere på året, fortæller Dennis Faurby.

Stort set alle maskiner i serien bærer samme kvaliteter som nævnt i forbindelse med 100C-1. Af mindre, men bestemt fordelagtige detaljer, nævner Dennis Faurby også en forbedret adgang til at servicere maskinerne - blandt andet ved, at førerkabinen kan vippes op.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Auto-tomgang

En anden nyhed, som JCB nu har lanceret, er det såkaldte Automation til rendegraverne 3CX og 4CX.

- Det er noget, jeg har glædet mig til. Det er blevet standard på alle AEC-modeller med joystick, som reelt er 95 procent af modellerne, lyder det fra Dennis Faurby, inden han fortsætter:

- Der er tre ting, som giver en væsentlig forbedring. Det drejer sig om Auto Idle, autolock og autodrive. Auto Idle betyder, at når føreren slipper joysticket, går den automatisk ned i tomgang. Vi kender det fra gravemaskinerne, og det er en smart detalje, som blandt andet er med til at spare på brændstoffet. Man kan i øvrigt indstille den til at gå ned i tomgang efter 2-30 sekunder.

- Auto Lock, som er den næste væsentlige forbedring, er ganske enkelt en cruise control, som betyder, at når man flytter sig over længere afstande, slipper man for at sidde med foden på speederen. Auto Drive-delen kan man sige kommer lidt i forlængelse af Auto Idle. For når man genoptager arbejdet, efter maskinen er gået i tomgang, finder den selv tilbage til den omdrejningsindstilling, den kørte på, inden den gik over i tomgang. Og det er faktisk uanset hvor lang tid, der går, så vil gravemaskinen huske denne indstilling, forklarer Dennis Faurby.

Uden filter

JCB har også valgt at opdatere deres hjullæssere i den mindre kategori, nemlig 406, 407 og 409. De har således også fået en ny JCB by Kohler motor, som hører ind under Tier 4 Final. Den er uden partikelfilter, hvilket er en stor fordel i små maskiner, hvor der reelt ikke er plads til dem.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- 407'eren er i øvrigt en helt ny model. Den er bygget op omkring samme ramme som 406, men den har flere hestekræfter. Det er også muligt at få den med en gearkasse til kørsel op til 30 kilometer i timen. Tidligere kunne de kun køre 20 kilometer i timen, hvilket lever op til tyske lovkrav, men det har betydet, at de danske kunder har manglet lidt fart, siger Dennis Faurby.

I forlængelse af de nye kompaktlæssere nævner han samtidigt, at rendegraversalget har gennemgået et lille fald over de senere år, mens salget af andre maskiner har været svagt stigende.

- Det skyldes blandt andet, at flere vælger at købe en otte-tons minigraver sammen med en fem-tons hjullæsser. Så har de to specialiserede maskiner, der overtager rendegraverens opgaver, fortæller han.