I høringssvaret til Transport- og Bygningsministeriet vedrørende forslaget om forhøjelse af fartgrænsen for traktorer fra 30 kilometer i timen til 40 kilometer i timen, hilser Færdselsgruppen som udgangspunkt forslaget velkommen:

- Denne ændring i bestemmelserne er en tilpasning til de faktiske forhold. Alle nye traktorer og motorredskaber har gennem flere år været konstrueret og godkendt til 40 kilometer i timen således, at det er fuldt forsvarligt at tillade kørsel med den hastighed de er konstrueret til, skriver gruppen blandt andet i høringssvaret.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Færdselsgruppen bemærker også, at det er Transport- og Bygningsministeriets opfattelse, at det er færdselssikkerhedsmæssigt forsvarligt at forhøje hastigheden for de godkendte eller registrerede traktorer og motorredskaber samt påhængskøretøjer hertil, som er konstrueret til 40 kilometer i timen, og dermed opfylder de tekniske krav som er gældende.

Ikke enig

Transport- og Bygningsministeriet foreslår, at der indføres en ordning, som gør det muligt, at registrerede eller godkendte traktorer, motorredskaber og lignende kan synes og godkendes til at køre 40 kilometer i timen, hvis køretøjerne opfylder de nærmere tekniske krav til indretning.

Ifølge Færdselsgruppens tolkning af forslaget, vil det betyde, at alle traktorer og motorredskaber som er konstrueret til 40 kilometer i timen skal synes, og registreres eller godkendes, hvis man ønsker at køre 40 kilometer i timen med dem. Skal der efterspændes påhængskøretøjer, påhængsvogne eller påhængsredskaber skal disse køretøjer også synes og registreres. Desuden forslås det, at køretøjerne også skal forsynes med et mærke.

Transport- og bygningsministeriet vurderer, at forslaget ikke har betydende økonomiske konsekvenser for erhvervet. Denne vurdering er Færdselsgruppen ikke enig i.

Dyrt og bøvlet

Hvis forslaget gennemføres i sin nuværende form, vil det ifølge Færdselsgruppen betyde, at et meget stort antal køretøjer skal køre til synshal for at blive synet og indregistreret.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Hvis man antager, at det drejer sig om 10.000 traktorer (registreret, godkendte og uregistrerede) og 2.000 motorredskaber der skal synes, mener Færdselsgruppen, at det vil medføre omkostninger på 25 millioner kroner alene til syn og nummerplader, idet de uregistrerede traktorer, motorredskaber og påhængsredskaber, ud over et syn også skal forsynes med nummerplader.

- Vi har svært ved at se de gode argumenter for, at et stort antal traktorer, motorredskaber, og påhængsredskaber skal synes og godkendes i en synshal. Det vil ikke kun give forøgede omkostninger. Det vil også betyde, et stort pres på synshallerne, som i øvrigt hovedsageligt er indrettet til syn af personbiler. Med det besvær og de store omkostninger som følger, tror vi desværre, at mange landmænd, maskinstationer og øvrige ejere af traktorer og påhængskøretøjer vil vælge at køre videre under de nuværende regler, skriver Færdselsgruppen i høringssvaret.

Løsningsforslag

Færdselsgruppen forslår i stedet, at de køretøjer som fra fabrikken er godkendt og konstrueret til en maksimalhastighed på 40 kilometer i timen også får tilladelse til at måtte køre 40 kilometer i timen, mod den nuværende hastighedsgrænse på 30 kilometer i timen.

- Vi har i vores høringssvar argumenteret for, at det er fuldt sikkerhedsmæssigt forsvarligt at hæve hastighedsgrænsen fra 30 til 40 kilometer i timen og kan yderligere fremføre, at en traktor eller et motorredskab kun er i stand til at køre 40 kilometer i timen hvis det er godkendt og konstrueret til det fra fabrikken. Et køretøj som kan anvendes lovligt ved 30 kilometer i timen vil således, efter vores opfattelse, også kunne anvendes lovligt ved 40 kilometer i timen, såfremt køretøjet opfylder de gældende bestemmelser. Derfor mener vi heller ikke at der er behov for, at omfattende syn og registrering af køretøjer bør tages i anvendelse for at hæve hastighedsgrænsen, skriver gruppen i høringssvaret.

Også bæltekøretøjer

Slutteligt opfordrer Færdselsgruppen også til, at bæltekøretøjer medtages i lovforslaget, således at de bæltekøretøjer som er konstrueret til en maksimal hastighed på 40 kilometer i timen også får lov til at køre 40 kilometer i timen mod den nuværende hastighedsgrænse på 15 kilometer i timen.