Lyt til artiklen:

Flere nordjyske unge søgte landbrugsuddannelser

00:00
Hastighed: ???x
02:14

Der var nødt til at blive tænkt ud af boksen, hvis udviklingen skulle vendes. Sådan var situationen, da landboforeningerne Agri Nord, Landbonord, Landboungdom, nf Plus og Fjordland satte sig sammen med skolerne Techcollege, Nordjyllands Landbrugsskole Lundbæk og Morsø Landbrugsskole, det skriver Landbonord i en pressemeddelelse.

Resultatet blev kampagnen "Bliv Landmand i Nord" som i tre år har gjort opmærksom på de muligheder, som en landbrugsuddannelse kan give de unge. Missionen er lykkedes, og det er en glad talsmand for samarbejdet og formand for LandboNord, der gør status.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi er overordentlig godt tilfredse med resultatet. Selvom vi ikke helt har nået vores mål med 100 flere på uddannelserne, så har vi været med til at vende udviklingen. På trods af coronaen forsøgte vi at møde de unge, hvor de er. Vi arrangerede mødre-aftener, der har været mulighed for praktik i efterårsferien hos en landmand, vi har været i Fårup Sommerland og på messer for at tale med kommende elever og deres forældre. Alt i alt har det været med til at øge optaget, især på Nordjyllands Landbrugsskole, hvor elevoptaget er steget fra 63 i 2018 til 129 i 2022, siger Torben Farum.

Sideløbende med de fysiske aktiviteter, har kampagnen også været aktiv på flere meideplatforme som Facebook, Snapchat og Youtube med film og hjemmeside, hvor de unge kunne finde flere oplysninger.

Banker bakkede op

Det var ikke kun uddannelsesinstitutionerne og landbruget, der bakkede op om at sikre næste generation på de nordjyske bedrifter. De daværende Jutlander Bank og Sparekassen Vendsyssel, i dag Sparekassen Danmark, samt Sparekassen Thy sponserede hver kampagnen med 100.000 kroner.

- Vi er rigtig glade for den opbakning, vi har fået fra sponsorerne, som blandt andet har betydet, at vi har kunnet komme ud til mange flere unge eksempelvis via de digitale platforme. Samarbejdet mellem skolerne og os i landbruget har vist, at det gør en forskel, når vi sætter os sammen og målretter indsatsen. Derfor er planen også, at vi fortsætter det gode samarbejde selvom kampagnen nu stopper, siger Torben Farum.