Lyt til artiklen:

Grønne organisationer i åbent brev til minister:- Færre dyr, mindre kød og mere økologi

00:00
Hastighed: ???x
01:54

Omstilling til færre landbrugsdyr og mindre produktion af foder, omstilling af kostvaner og mere økologisk dyrkning.

Sådan lyder opfordringen fra ti grønne organisationer, der er gået sammen om et åbent brev til Rasmus Prehn(S), Minister for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.

Det sker som følge af krigen i Ukraine, der har medført stigende kornpriser og frygt for fødevaremangel.

Brevet er underskrevet af Greenpeace, Rådet for Grøn Omstilling, Dansk Vegetarisk Forening, Økologisk Landsforening, Plantebranchen, Dyrenes Beskyttelse, DOF Birdlife, World Animal Protection Danmark, Danmarks Naturfredningsforening og Verdens Skove.

Ifølge organisationerne er det vigtigt, at man som følge af krisen arbejder på at ændre landbruget markant.

"Situationen afslører nogle grundlæggende udfordringer i vores fødevaresystem, som det er nødvendigt at sætte ind for at løse, hvis vi skal undgå en endnu større katastrofe i form af underernæring og hungersnød i verdens fattigste lande, samt social uro og protester, der kan udvikle sig til flere alvorlige konflikter", skriver organisationerne.

De vil have færre landbrugsdyr og mindre produktion af foder, da "vi kan producere mad til flere mennesker, hvis vi på en større del af landbrugsarealet dyrker menneskeføde i stedet for foder til dyr."

Samtidig mener de, der skal iværksættes politiske tiltag for at få folk til at spise mindre kød. Hvilke politiske tiltag nævner de dog ikke.

Derudover vil de have mere økologisk dyrkning, da det ifølge organisationerne kan gøre EU uafhængig af russisk gas.

Til sidst opfordrer de til et øjeblikkeligt stop for biobrændstof, som er produceret af fødevareafgrøder, da man dermed kan frigøre landbrugsjord til fødevareproduktion.