De danske ærtehøstere har nu fået dispensation til at køre på de danske landeveje. Men kun for 2017. Derefter skal der foretages en analyse, som skal danne grundlag for fremtiden. Det skriver Transport-, Bygnings- og Boligminister Ole Birk Olesen i et brev til færdselsgruppen, som Maskinbladet har fået lov at læse.

- Jeg har undersøgt muligheden for at give dispensation til kørsel med ærtehøstere og kan pege på følgende løsning. Der vil blive tale om en løsning, som kun vil gælde i 2017 og omhandle tidsbegrænsede dispensationer til kørsel på udvalgte strækninger, skriver Ole Birk Olesen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Der er dog ikke tale om en generel dispensation. Der skal søges om tilladelse ved de relevante myndigheder, før ærtehøsterne kan komme ud at køre. Men for 2017-sæsonen burde der ikke være problemer.

- Ansøgning om dispensation skal sendes til Færdselsstyrelsen, som i forbindelse med sagsbehandlingen hører de berørte vejmyndigheder. Ansøgningerne skal indeholde oplysninger om køretøjerne, de vejstrækninger, der ønskes anvendt, og eventuelle andre forhold af betydning. Ansøgningen sendes som e-mail til Færdselsstyrelsen. Færdselsstyrelsen kan stille særlige vilkår for dispensationerne, herunder begrænsninger til kørsel på udvalgte strækninger, bestemte tidsrum og/eller en udløbsdato for dispensationerne, skriver ministeren.

Løsningen gælder kun for 2017. Herefter vil Ole Birk Olesen ikke garantere, at der igen bliver givet dispensation. I stedet kommer han med en opfordring til branchen om at finde en fornuftig løsning i fællesskab med KL

- Jeg vil gerne understrege, at der er tale om en nødløsning for denne sæson, og at yderligere dispensation som udgangspunkt ikke kan forventes fremover på grund af de merudgifter, der kan være forbundet med kørsel med de omhandlede køretøjer på det almindelige vejnet.

Herudover vil jeg gerne gentage min opfordring til, at branchen drøfter muligheden med KL for at gennemføre en egentlig analyse til at skabe et fælles fagligt grundlag for metoder og forudsætninger for beregninger af vejslid og brobelastning.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Som nævnt i mit tidligere brev til Færdselsgruppen kan Transport-, Bygnings- og Boligministeriet bidrage fagligt i tilrettelæggelsen af undersøgelserne, såfremt der skulle være et ønske om at gennemføre en egentlig hovedanalyse, mens branchen og KL må forestå finansieringen af analysen.