De fleste kommunikationsfolk, der er ansat på landbrugscentrene er sikkert klar over, at der er mulighed for at få budskaber ud ved at henvende sig til de nationale landbrugsmedier – eksempelvis Maskinbladet.

Men de er ikke klar over, at der også kan sås frø i den lokale dagspresse, som lynhurtigt kan blive til blomstrende artikler i dagbladet eller ugeavisen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det er i hvert fald vurderingen fra journalist Henrik Hargaard Breum, som er mange-årig journalist på Midtjyske Medier, der tæller aviserne i Aarhus, Randers, Viborg, Holstebro, Lemvig og Ringkøbing-Skjern.

Kursusdag for kommunikatører

Henrik Hargaard Breum var oplægsholder onsdag, da Landbrug & Fødevarer holdt kursusdag for 15 kommunikationsfolk, der er placeret lokalt på landbrugscentrene.

- Jeg tror ikke, de er klar over, hvordan avis-markedet er i dag, og hvor meget man som journalist er afhængig af at få ting udefra. Der er mange huller i en avis, og jeg fornemmede, at de regnede med, at en avis er mere planlagt. De tror ikke, at man kan ringe en halv time før deadline og få plads på side to, siger Henrik Hargaard Breum.

Alle har en historie

Han brugte også det, han betragter som en fortærsket kliche. Nemlig at alle har en historie.

- Der er mange gode historier, der ikke kommer videre, fordi folk ikke ved, hvad de skal gøre. Mange har en overdreven respekt for journalister og tror, vi er sådan nogle bussemænd, siger journalisten.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Henrik Hargaard Breum forklarer, at det ikke er detaljerede historier om pesticidforbrug og vandmiljøplaner, der står højst på den lokale journalists ønskeseddel, men både færdig tekst og billeder og tip er meget velkomne.

- Hvis man har to citater og et billede, når man langt med sit budskab. Mange aviser satser også på navnestoffet og har måske to siders navnestof dagligt, og det var også en øjenåbner for deltagerne, siger Henrik Hargaard Breum.

Og så er der stof til noter, som også altid er velkomment.

Ud til flere folk

Selv om Danmark har en landbrugsfagpresse, der består af flere blade, så skal man ikke glemme dagbladene, mener Henrik Hargaard Breum.

- Landmændene kan komme ud til en bredere læserskare på den måde. Mange læser ikke landbrugsblade, og jeg tror tit, de glemmer de lokale dagblade og ugeaviser. Der er masser af muligheder for omtale, og det koster ikke andet end at sætte syv linjer tekst sammen, siger Henrik Hargaard Breum.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Kontakt til journalist

Det eneste, bidragyderne risikerer er, at det ender i den elektroniske eller virkelige skraldespand - sorteret fra.

- Derfor er det optimale også at holde kontakt til en journalist på den lokale avis. Det kræver lidt benarbejde, men det er ikke umuligt, siger journalisten fra Midtjyske Medier.