Holland - Komforten for traktorchaufføren har længe været en hovedprioritet for et væld af forskellige maskinproducenter, og hvis man ser på de nyheder, som Kverneland præsenterer på årets Agritechnica, er den japansk-ejede redskabsproducent ingen undtagelse.

I græssæsonen kræves der normalt nogle erfarne chauffører, der ved, hvordan man optimerer arbejdsbredden på skårlæggeren, og som ved, hvornår riven skal hæves og sænkes.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det er ikke længere nødvendigt, hvis det står til Kverneland, der lancerer to nye koncepter kaldet GeoMow og GeoRake.

Altid optimal bredde

GeoMow er en softwareopdatering til Kvernelands trippleskårlæggersæt med en arbejdsbredde på 10 meter.

I dag er skårlæggersættet i stand til at sideforskyde de to bagerste elementer med 40 centimeter, så man undgår striber i marken, når man kører i kurver. Med GeoMow-opdateringen vil denne forskydelse ske automatisk, så man konstant kører med den optimale arbejdsbredde - uden man skal tænke over det. Kverneland oplyser, at man kan øge produktiviteten med op til 10 procent, hvis man bruger GeoMow, da man altid vil udnytte skårlæggeren bedst muligt.

Tanken er den samme bag GeoRake, der er en softwareopdatering til Kvernelands storrive med fire rotorer og en arbejdsbredde på 15 meter. Via GPS kan GeoRake se, hvilke arealer, man allerede har været over, og systemet vil herefter løfte de rotorer, der passerer et område, der allerede er revet.

Det er tydeligt, når man kører i kiler på marken, at rotorerne løftes, som man nærmer sig spidsen, og det samme gør sig gældende, når man nærmer sig forageren. Her løftes rotorerne automatisk, og de sættes igen, når traktorchaufføren er klar til det næste skår.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det er to teknologier, der bliver rigtig sjove at følge i Danmark. Muligheden for disse justeringer findes jo allerede, men det er først, når det bliver automatisk, at man får den fulde gavn af det, siger Jesper Svendsen, der er produktchef for Kverneland i Danmark.

Han oplyser, at begge produkter er klar til den kommende sæson, og at Kverneland vil køre demo med GeoMow og GeoRake i Danmark.

Sikker i trafikken

Kverneland går meget op i isobus-teknologien, hvor redskaberne kan styres fra kabinen, og redskab og traktor kan tale sammen.

Den teknologi er en essentiel del af Kvernelands I-Plough, hvor alle justeringer sker fra kabinen, og nu tilføjer Kverneland så en automatik, der kan skifte ploven fra arbejdsposition til transportposition med et tryk i terminalen. Teknologien vil kommer på markedet i tredje kvartal af 2018, oplyser Kverneland.

- At vi nu får en automatisk transportfunktion på en seksfuret plov kommer til at betyde, at systemet bliver brugt. Det er meget nemmere for chaufføren, det skåner traktoren for unødig belastning, og samtidig er det meget sikrere i trafikken, forklarer Jesper Svendsen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Som at køre bil

På Kvernelands selvkørende iXdrive-sprøjte bliver der introduceret et ny transmissionssystem med navnet EcoDrive.

Igen er målet for Kverneland at gøre livet lettere for personen bag rattet på maskinen. Det nye EcoDrive-system kan nemlig sørge for, at sprøjtechaufføren kan fokusere udelukkende på sprøjteopgaven eller på vejen. Under transportopgaver styres sprøjten nemlig blot med rattet og en enkelt pedal, der kontrollerer fart og motoromdrejninger - ligesom i en bil.

Samtidig lover Kverneland, at det nye EcoDrive giver en brændstofbesparelse på op til 15 procent, da systemet optimerer motoromdrejningerne til den konkrete opgave. Derudover har Kverneland også indført en påkørselssikring på sprøjtebommen, der med en hydraulisk cylinder kan folde bommen, hvis man påkører en genstand. Det skal - ifølge Kverneland - forhindre dyre reperationer samt gøre sprøjten i stand til at sprøjte om natten, uden man skal være så nervøs for påkørsler.