I øjeblikket er der sæson for at få lagt budgetter. For mange fødevareproducenter er det et krav, hvis de vil låne penge. Men flere har også fået øjnene op for at bruge budgetterne aktivt på bedriften, vurderer driftsøkonom i LandboNord, Mogens Larsen.

Fjerde kvartal af året er sæson for at få lagt budget for det kommende år. 2015 har været præget af et usikkert marked, og derfor kan det umiddelbart lyde håbløst at lægge et budget for 2016. Men driftsøkonom i LandboNord, Mogens Larsen, er ikke enig.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det er rigtigt, at der kan ske meget i løbet af året, men budgettet giver et detaljeret overblik. Det beskriver din virksomhed og giver et værdifuldt indblik i, hvilke parametre du løbende skal ændre på, hvis prisen på eksempelvis mælk ændrer sig med ti øre, siger Mogens Larsen.

Benchmark

Budgettet bliver udarbejdet i et samarbejde mellem den enkelte fødevareproducent og driftsøkonomen. På den ene side skal det indeholde realistiske mål, men Mogens Larsen lægger også vægt på, at udfordre kunden på, om bedriften ligger på et rigtigt niveau.

- I forbindelse med budgetlægningen går jeg også ind og ser, om der er noget, som vi kan kæde budgettet sammen med. Her tænker jeg især på potentialescreening og mini-benchmark, hvor vi ser på bedriftens omkostninger og indtjening i forhold andre i branchen, siger Mogens Larsen.

Kombinationen af et godt budget og benchmark af bedriften skal gerne ende med at sikre den enkelte fødevareproducent det bedste overblik, så han undgår panikløsninger, men i stedet træffer beslutninger på det bedst mulige grundlag.