I disse år er der især efterspørgsel på kedler, der kan benytte forskellige typer brændsel. Især private - herunder landmænd - går ofte efter et fyringsanlæg, der kan bruges til snart sagt alt, hvad man kan sætte ild til.

Det er i hvert fald erfaringen hos Maskinfabrikken Reka i Aars i Vesthimmerland, en virksomhed, der har været i branchen siden 1979, endda på den samme adresse. Virksomheden er grundlagt af Christian C. Larsen, der er uddannet maskiningeniør, og det er også ham, der tager imod denne forårsdag til en snak om kedler og forbrændingsteknologi.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi fremstiller både mindre anlæg til private og landmænd, store anlæg til fabrikker og skoler og de helt store til fjernvarmeværker, forklarer Christian C. Larsen.

En overgang var virksomheden oppe på at levere omkring 1.000 anlæg om året, hvoraf cirka 85 procent blev eksporteret. I dag leverer man i størrelsesordenen 600-700 biokedler om året.

- Til gengæld er der mange store anlæg imellem, og en større andel leveres her i Danmark, siger Christian C. Larsen, der gerne kommer ind på de mange anlæg, der er opstillet uden for Danmarks grænser - eksempelvis i Grønland, Baltikum, England, Frankrig, Polen, Sverige, Norge og mange andre steder.

- Vi har endda for nylig bygget et anlæg i Kasakhstan, siger Christian C. Larsen og kommer ind på nytteværdien af at have egne privatfly, når man hurtigt skal ud og servicere et anlæg i et andet land. Reka har faktisk tre Piper-fly stående på flyvepladsen lidt uden for Aars, og Christian C. Larsen er selv en entusiastisk pilot.

Optimal forbrænding

Rekas kedler og fyringsanlæg er opbygget efter et modulsystem, så kunden kan få lige netop det anlæg, som passer til behovet. Virksomheden producerer håndfyrede anlæg fra 22 til 250 kW til halm og træ - og automatiske anlæg fra 10 til 6.500 kW til blandt andet halm, træflis, spåner, savsmuld, piller og korn. Specialkedlerne klarer biobrændsel som poppel og pil med fugtindhold mellem 30 og 50 procent. Altså løsninger til både "nemme" og mere vanskelige former for brændsel.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det er alt sammen dansk produceret. Og noget af det særlige for Reka er blandt andet vores skubberistkedler, som kan klare vanskeligt brændsel uden problemer, siger Christian C. Larsen og kommer ind på en særlig teknologi, som han udtænkte, og har anvendt siden 1980 - men som han aldrig har fået taget patent på.

- Vi er blevet kopieret meget, funderer han og forklarer, at den særlige forbrændingsteknologi går ud på, at man anvender "primær-sekundær-tertiær luft", det vil sige, at der via en såkaldt trapperist føres luft både under og over risten samt hen over brændslet, så man får en optimal forbrænding - og mindre aske.

Bevægelig rist

I den forbindelse har Reka haft udlånt en kedel til en række fyringsforsøg med energiafgrøder hos Teknologisk Institut i Århus. Som brændsel under testen anvendte man piller af halm og kerner fra rug, piller af halm og kerner fra triticale, piller af elefantgræs, piller af ærteskaller, snittet elefantgræs, snittet pil, kerner af triticale samt kerner af raps.

Blandt instituttets konklusioner i rapporten "Alternative biobrændslers anvendelighed i små fyringsanlæg fra 20 til 250 kW" var, at kedler med en bevægelig rist i bunden - som hos Reka - kan brænde flere typer brændsler end kedler med fast bund eller kedler, hvor forbrændingen foregår i et rør.

Stirling-motoren

Christian C. Larsen slår også på kedlernes solide og håndbyggede og rent danske konstruktion.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi er måske ikke de billigste, men ser vi på kvaliteten og hvad, man får for pengene, ja, så er vi alligevel de billigste, siger Christian C. Larsen, der som maskiningeniør - og sammen med sine ansatte ingeniører - sørger for en løbende udvikling af produkterne.

Seneste nyhed er, at Reka har overtaget produktionen af den såkaldte Stirling-motor, en 35 kW varmluftmotor til biomasse-anlæg. Motoren, der er baseret på 15 års udvikling hos Danmarks Tekniske Universitet, er en firecylindret og meget langtidsholdbar motor. Konstruktionen er beregnet til at holde 100.000 timer med 4.000 timers driftsinterval.

- Det bliver et rigtigt spændende alternativ, som vi venter os meget af, men vi er ikke helt klar til at levere dem i større stil endnu, siger Christian C. Larsen.

Maskinfabrikken Reka har omkring 30 ansatte.