Websitet anvender cookies og lokal lagring bl.a. for at huske dine indstillinger og til statistik.
Ved at bruge sitet accepterer du dette.   Læs mere

OK

Ulvestriden er stadig ikke afgjort

Af Marianne Nørmark - 8. okt. 2018 KL. 18:00

Er ulven en berigelse for den danske natur eller er ulven en belastning for landbruget og skovejere? Parterne er dybt uenige, og formand for ulvegruppen har stoppet forhandlingerne.

Formand for ministerens ulvegruppe, Jan Eriksen, fortæller, at han har opgivet at holde forhandlingerne i gang og nu sender gruppens foreløbige vejledning til Miljø- og Fødevarerminister Uffe Ellemann-Jensen.

- Jeg har en forventning om, at ministeren nu selv trækker en streg i sandet og tager en beslutning. Vi kan ikke nå videre, når vi har to parter på hver side, Landbrug & Fødevarer og Dansk Skovforening på den ene side, og Danmarks Naturfredningsforening og Dyrernes Beskyttelse, på den anden side, som er dybt uenige, fortæller Jan Eriksen, der er udpeget af ministeren og er formand for Vildtforvaltningsrådet.

Ulvegruppen er udpeget af ministeren til at komme med oplæg til ny forvaltningsplan for ulven og har det sidste lille års tid forgæves forsøgt at nå til en slags enighed om en ny forvaltningslov om ulven i Danmark. De øvrige parter i ulvegruppen, Jægerforbundet, har afgivet høringssvar, mens Friluftsrådet og Dansk Ornitilogisk Forening, bakker op om høringen og har ikke afgivet indsigelser.

- Jeg oplever, at parterne har brugt både tid og energi på drøftelserne, man har villet forhandle, men de har været for langt fra hinanden til at nå til enighed, siger Jan Eriksen.

Formanden kalder forhandlingerne nogle af de sværeste han har været med til i sin fireårig periode om formand.

Få nyhederne først!Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og vær på forkant med dagens landbrug.

 

Læs maskinbladet på

Læs maskinbladet på desktop

Desktop

Læs maskinbladet på tablet og smartphone

Tablet & smartphone

Læs maskinbladet på nyhedsbrev

Nyhedsbrev

Læs maskinbladet på print og iPaper

Print og iPaper

reklame