Hvis du har mistanke om et ulveangreb på dine dyr skal du fremover ringe til den nye ulvetelefon. Fra 1. juli er der kun ét nummer, man skal ringe til, hvis man oplever et formodet ulveangreb på husdyr.

Naturstyrelsens nye vagttelefon sikrer én indgang til styrelsens ulveulvekonsulenter i tidsperioden kl. 8.00 - 16.00 365 dage om året. Opkald uden for tidsrummet 8-16 vil blive omstillet til en telefonsvarer, hvor man bliver rådgivet til håndtering af kadaver mm. Her har dyreholdere også mulighed for at indtale en telefonbesked og blive ringet op af en ulvekonsulent den følgende dag efter kl. 8.00. Det skriver Miljø- og Fødevareministeriet i en pressemeddelelse.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Simplere system

Naturstyrelsen har lyttet til de mange henvendelser.

- Der har været et ønske om et mere simpelt system fra flere dyrholdere, som vi har lyttet til. Den nye vagttelefon skal være med til at sikre, at dyreholdere lettere kan få fat i Naturstyrelsens ulvekonsulenter og på den måde gøre det mere overskueligt at få den nødvendige hjælp, skriver Mads Jensen, kontorchef i Naturstyrelsen, i en pressemeddelelse.

Skadelidte skal hurtigst muligt efter et formodet ulveangreb henvende sig på den nye vagttelefon til Naturstyrelsens ulvekonsulent, så der kan ske en nærmere undersøgelse af de dræbte eller aflivede dyr. Det er vigtigt, at dødfundne dyr ikke håndteres eller flyttes, men dyret kan efter aftale med ulvekonsulenten tildækkes, så evt. dna-spor ikke forurenes af andre dyr.