De var onde i sulet, de franske svineproducenter, som var samlet i Paris den 10.juni. De vil nu ændre deres mentalitet for at genoplive og forbedre udviklingen af svineproduktionen, der er blevet bragt i miskredit i Frankrig.

I de seneste år har vanskelighederne for industrien hobet sig op: en meget tung regulering, vanskelige markedsforhold og en meget "aggressiv" stigmatisering fra miljøorganisationerne. Resultatet er 23 millioner slagtegrise i 2013 mod 27 millioner i gennemsnit i 1990'erne. Slagterierne er i store vanskeligheder og lukker.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Der hersker en følelse af spild og uudnyttet potentiale. Branchen har spidskompetencer inden for genetikken, de bløde værdier og andre former for know-how.

Men dyreavlerne er presset af produktionsomkostningerne, der konstant stiger, og de kæmper for en øjeblikkelig justering af priserne.

I flere måneder har alle organisationer inden for svineproduktionen højlydt kritiseret de økonomisk og finansielt katastrofale situationer for alle brancher inden for dyreavl. Produktionsomkostningerne stiger, og de opvejes ikke af en opskrivning af priserne, der betales til producenterne. Mange opdræt står nu over for alvorlige likviditetsproblemer, og det kan føre til, at mange landmænd indstiller driften, hvilket ikke er uden konsekvenser for den økonomiske balance i landbrugssektoren, den økonomiske vitalitet i landdistrikterne såvel som fødevarekvalitet og -sikkerhed.

Militante aktioner

De forskellige landboforeninger har kørt militante aktioner med det formål at få et svar fra regeringen og distributørerne. Svarene eksisterer i form af en omlægning af handelsforbindelserne, en forenkling af reglerne, herunder miljøreglerne, optimering af midlerne fra EU og en fremhævelse af den franske topkvalitet.

Landmændene er enige om, at de nye foranstaltninger først og fremmest skal have en strukturel karakter, men forud for dem skal kortsigtede og hurtige løsninger hurtigt træde i kraft. Den første af dem alle er en opskrivning af de priser, der betales til producenterne.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det er med dette mål, at Den Nationale Forening for Svineproducenterne (FNP) opfordrede producenterne til flere aktionsdage rundt om i Frankrig i maj. Det vigtigste krav var en opgradering på 0,25 euro per kg. slagtekrop (1,86 kroner). I juni var prisen på 1,49 euro i gennemsnit i Bretagne. FNP kræver også en fremtrædende placering af svinekødet stemplet VPF (Viande de Porc Français, fransk svinekød) i alle supermarkederne over hele Frankrig. Derfor opfordres FNP's medlemmer til at udføre militante aktioner, som de kalder "Punchaktioner", hvor de uden varsel regelmæssigt foretager et kommandoraid i fødevarehusene, og hvor de fokuserer på kontrollen af kødets oprindelse.

Bedre markedsføring

Men alle i branchen er enige om, at svineindustrien først og fremmest skal modernisere sig og omstrukturere bedrifterne.

- For at kunne opnå dette skal producenterne kunne finde vej til en fri virksomhedskultur ved at ophæve det undertrykkende franske reguleringssystem, der virker som en skruestik. Vores system er en decideret bremseklods med hensyn til vores europæiske konkurrenter såsom Danmark eller Tyskland, hævder Jean-Michel Serres, formand for FNP, i telefonen fra Paris.

For ham er et nyt opsving i svineproduktionen uadskilleligt fra en bedre markedsføring af fransk svinekød. Resultaterne af en 2010-aftale om en frivillig visning af oprindelsen af svineprodukterne afspejler det faktum, at i slutningen af 2012 indikerer 40 procent af mærkaterne kødets oprindelse - heraf 15 procent af VPF, som repræsenterer 60 procent af markedet.

- Der er ikke godt nok, vurderer Jean-Michel Serres, der også vil slå til lyd for svinekød fra bjergområder, som er yderst væsentligt for et departement som f.eks. Cantal i Midtfrankrig, og hvor forventningerne er lige så høje som i Bretagne.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Landbrugsministeren har lovet at mobilisere kræfter for at forsvare landbruget i bjergområderne.

Der er forhandlinger i Bruxelles om at implementere en koblet støtte til bjergområderne på 12 procent - måske 15 procent - af det nationale budget fra EU's landbrugspakke.

Ministeren har lovet at arbejde hårdt for at bekæmpe EU-forslaget om kravet på, at mindst 50 procent af svinefoderet skal produceres i bjergområderne for at produkterne kan mærkes med "Produit de Montagne" (produkt fra bjergene), en garanti for traditionelt kvalitetsprodukt. Betegnelsen er anerkendt på EU-plan siden januar 2013 med mindst 25 procent af foderet, der stammer fra bjergområderne. Et nyt krav på 50 procent ville true flere tusinde opdrættere.

Europas duks

- Vi har alle ingredienserne til succes og til at blive Europas duks. Vi har kompetente opdrættere, et gunstigt, industrielt miljø og en avanceret genetik. Der er ingen grund til ikke at stoppe 10 års nedgang i svineproduktion, især da de politiske og lovgivningsmæssige rammer inden for svineproduktionen er under forandring. Det nye registreringssystem for staldene med hensyn til klassificerede anlæg er ved at blive sat på plads. De første ansøgninger om registrering er på vej, forklarer Jean-Michel Serres.

Efter mødet i Paris den 10.juni er der i producenternes øjne mindst to grunde til håb: den nye forenkling for at nybygge eller forstørre staldene og de finansielle midler fra EU for modernisering af landbrugsbedrifter. Der burde være 200 millioner euro (EU-pakken 2015-2020) til modernisering inden for fjerkræ- og svineproduktionerne.

Artiklen fortsætter efter annoncen

For en splinterny bygning er lig med øget konkurrenceevne gennem energibesparelser, og det giver et bedre image over for offentligheden. Især da produktionsbygningerne er 22 år gamle i gennemsnit ifølge de seneste data fra 2008.

Men ifølge landmændene bliver det vanskeligt at vende tilbage til 25 millioner dyr som ønsket af regeringen.

Landmændene vil afmystificere idéen om, at deres landbrug ikke er præsentable, ikke må vises over for publikum. Rent semantisk skal de også være bedre.

Ifølge Jean-Michel Serres skal man ikke stille det konventionelle svinekød og økologisk svinekød eller kvalitetssvinekød op i modsætning til hinanden, men blot tale om "svinekød". Landmændene skal fortsætte med salgsfremstød og innovativ markedsføring som "Grisens Venners Klub" og logoet "Le porc français".